چکیده:
امروزه،شرکتهای جدید، منبع اصلی ایجاد شغل، خلاقیت، فناوری و پیشرفتهای همهجانبه هستند. از اینرو، این تحقیق با هدف بررسی مدلها و یافتههای موجود در حیطهی ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط و ارائهی مدلی مفهومی برای کسبوکارهای ورزشی است. این تحقیق، با رویکرد کیفی و به روش اسنادی-تحلیل محتوی و مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته انجام شد. 18 نفر به عنوان نمونه از بین محققان فعال در زمینهی کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی نیمهساختاریافتهای بود که به روش مصاحبه به انجام رسید. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها و بررسی مدلها و نظریههای موجود، سه دیدگاه در امر ایجاد SMEها مشخص شد. دیدگاه اول، بیانگر نقش عوامل فردی (کارآفرین) در ایجاد SMEاست. دیدگاه دوم، نقش عوامل محیطی را در ایجاد کسب و کار، مهم دانسته است. اما دیدگاه سوم، با عنوان نظریهی تعاملی شکل گرفت. این نظریه، هر دو عامل فرد و محیط را در ایجاد کسب و کار مهم دانسته و آنها را با هم تلفیق کرده است. همچنین بر اساس یافتهها و بر پایهی دیدگاه اخیر، در تبیین مدل مفهومی این تحقیق، عامل مهمی که اکثر محققان نیز به آن اشاره داشتند، مشارکت داده شد و به این طریق مدل مفهومی جامعتری و با حضور سه عامل اصلی فرد، محیط و تأمین سرمایه شکل گرفت. لازم به توضیح است که زیر بخشهای هر کدام از این عوامل، نیز به صورتی کاملتر، ابعاد مدل را پوشش دادند. اعتقاد بر این است که این مدل، بتواند به گونهای جامعتر عوامل مهم، در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی را تبیین کند.
خلاصه ماشینی:
Greenberger "amp; Sexton McPhee Parker and Belghitar Reynolds Van Vuuren " Groenewald Smith فینی و همکاران (2009) نیز در بررسی عوامل مؤثر در ایجاد کسبوکار در دانشگاهها به سه عامل تعیینکننده اشاره کردند: تعیین کنندههای سطح کلان (تأثیرات محیطی)، ساز و کارهای حمایتی سطح دانشگاهی و عوامل سطح خرد (عوامل فردی).
لازم به توضیح است که این رویکرد، مورد توجه اکثر محققان فعال در حوزهی ایجاد SMEs قرار گرفته است؛ تا جایی که بررسی ادبیات تحقیق نیز نشان داد که غالب محققان به اهمیت دو عامل فرد و محیط در حرکت به سمت کارآفرینی و ایجاد کسبوکار اشاره داشتند و آنها را در تعامل و کنار هم برای توفیق در فرآیند ایجاد SMEs مهم دانستند (36،33،30،27،25،17،5).
شایان توجه است که متخصصان مورد مصاحبه در این تحقیق نیز بر موضوع اخیر تأکید و اذعان داشتند که برای موفقشدن در فرآیند ایجاد، باید دو عامل محیط و فرد با هم در نظر گرفتهشوند و به نوعی به رویکرد تعاملی اشاره کردند.
این نتیجه تحقیق، توسط محققان دیگری نیز مورد تأیید قرار گرفت (37،33،26) و به اذعان آنها، منابع سرمایهای و مالی در ایجاد SMEs بسیار لازم و ضروری و همواره بهعنوان یکی از عوامل مهم در این امر مطرح بوده و هست (25).
از جمله این عوامل میتوان به منابع سرمایهای و مالی اشاره داشت که در ایجاد کسبوکار بسیار لازم و ضروری است (25).