چکیده:
در این پژوهش سعی بر آن بود که به تحلیل و مقایسه میزان توسعهیافتگی شهرهای کشور (شهرهایی که میزبان رویدادهای بینالمللی ورزشی در کشور میباشند) بر اساس عوامل جذب گردشگران ورزشی خارجی پرداخته شود که به منظور دستیابی به این هدف، پنج شهر تهران، اصفهان، کیش، مشهد و ارومیه به عنوان نمونه مطالعاتی مورد توجه قرار گرفتند. پس از گردآوری عوامل جذب گردشگران ورزشی خارجی از منابع معتبر علمی و مصاحبه با اساتید برجسته، این عوامل در چهار گروه: 1ـ عوامل زیرساختی، 2ـ عوامل فرهنگی و اجتماعی، 3ـ عوامل مدیریتی و سازمانی و 4ـ عوامل جاذبههای طبیعی و غیر طبیعی سازماندهی گردیدند و بر اساس آنها، پرسشنامهای شامل 19 سوال بر اساس طیف لیکرت طراحی شد و به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه گشت و در اختیار 32 نفر از افراد نمونه در هریک از شهرهای مورد مطالعه (مجموعا 160 نفر) قرار گرفت. دادههای مستخرج از پرسشنامه با استفاده از روش تاکسونومی عددی مورد تحلیل قرار گرفتند که نتیجه نهایی نشان داد که شهر مشهد به لحاظ عوامل مدیریتی و سازمانی،شهر اصفهان به لحاظ جاذبههای طبیعی و غیر طبیعی و به لحاظ عوامل زیرساختی و عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین مجموع عوامل و شهر کیش در وضعیت مناسبتری نسبت به سایر شهرهای مورد مطالعه قرار دارند. از دیگر نتایج مهم پژوهش حاضر عدم وجود زیرساختهای مناسب ورزشی در تمامی شهرهای مورد مطالعه میباشد که حل این مسئله میتواند مهمترین گام در توسعه گردشگری ورزشی ایران به شمار آید.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای تحقیق نشان داده است که ارتباط مثبت و معنیداری بین مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی(شناختی و ساختاری)و کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
همچنین در فرآیند تحقیق مشخص شد که برای دستیابی به وضعیت مطلوب در سازمانهای ورزشی از جمله ادارات تربیت بدنی استانها،توجه به پیشنهادات زیر ضروری به نظر میرسد: -وجود فرهنگ محافظهکاری سبب میشود،فعالیتهای مبتنی بر کارآفرینی در سازمانهای بزرگی مانند تربیت بدنی پا نگیرد،بنابراین،ایجاد فرهنگ ریسکپذیری معقول در بین کارکنان و مدیران سازمان،با استفاده از سیستم پاداشدهی(پاداش دادن به افرادی که ریسکپذیری خوب و معقولی دارند و الگو کردن آنها)،پیگیری سریع فرصتها،به کارگیری سریع و مناسب منابع باعث افزایش کارآفرینی سازمانی میشود و سرمایۀ اجتماعی کارکنان را افزایش میدهد.
ما در این تحقیق برآنیم تا میزان رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی خصوصی و دولتی و عوامل مؤثر بر آن ارزیابی کنیم و با استفاده از نتایج تحقیق،راهکارهای اصولی و کاربردی را برای سازمانهای مربوطه،مدیران ورزشی و باشگاهها ارائه نماییم که تحقیقاتی از این دست در زمینه ورزش و فعالیتهای بدنی که زیرمجموعه بازاریابی ورزشی میباشد موضوعاتی نو و بدیع است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات نمودار شمارۀ 5 نشان میدهد که مشتریانی که دارای سابقۀ فعالیت ورزشی بیش از 3 سال بودند،با میانگین رضایتمندی 110/2 بیشترین میزان رضایتمندی را داشتهاند و مشتریان با سابقۀ ورزشی 2 تا 3 سال با میانگین رضایتمندی 101/5 کمترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص دادند و در رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی خصوصی و دولتی با سابقه ورزشی مختلف تفاوت معنیداری وجود دارد (p<?0/05,sig-0/038) ."