چکیده:
امروزه، ورزش فوتبال پدیدهای است که یک بعد آن به مسائل اقتصادی مرتبط بوده و میتواند یک منبع درآمدی برای باشگاهها گردد. مطالعة حاضر به بررسی تأثیر عوامل دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر ایجاد انگیزه تماشاگران برای حضور در مسابقات لیگ برتر ایران پرداخته است. 1067 نفر تماشاگر به روش نمونه برداری طبقهای در دو مرحلة پرسشنامة محقق ساخته را بعد از تأیید اعتبار صوری توسط صاحبنظران و تعیین پایایی آن در یک مطالعه آزمایشی از طریق آلفای کرونباخ (72/0) به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. پرسشنامه شامل 47 سؤال بسته است که بر اساس الگوی رفتار مصرف کننده هاوکینز تنظیم شده است. اعتبار صوری یافتههای مدل معادله ساختاری نشان داد که عامل فعالیتهای دوستان هم به صورت مستقیم و نیز با عوامل واسطهای دیگر بیشترین اثر گذاری را در جذب تماشاگران به مسابقات دارد و در مقابل غرور اجتماعی کمترین عامل تأثیرگذار است.به طور کلی، نتایج نشان داد به دلیل بافت عمیق فرهنگی جامعه عواملی همچون خانواده و روابط دوستانه در گروههای سنی مختلف نقش مهمی در جذب تماشاگران در ایران دارد که نیاز به توجه و برنامه ریزی جامع و دقیقتری برای جذب آنان به مسابقات است. همچنین، عامل غرور اجتماعی که نقش بسیار کم رنگی در جذب تماشاگران در کشور ما دارد، به دلیل اهمیت و ارزش تعصبات و معیارهای ملی در حضور افراد در مسابقات ورزشی باید تقویت گردد.
Today، football is a phenomenon related to economic issues، which can be a source of income for clubs. This study examines the influence of friends، family status and social interaction skills to motivate viewers to participate in Iran's Premier League matches. 1067 spectators as a voluntarily completed the two_stages stratified sampling method questionnaires after the formal validation by experts and determine its reliability in a pilot study through Cronbach's alpha (75 percent). The questionnaire included 47 questions that have been set based on the Hawkins pattern of consumer behavior. The formal validity of the findings Structural equation model showed that guys operating activities directly and also through other factors the greatest impact in the tournament has attracted spectators contact and pride in community is the least influential factor.
The overall results showed that due to community deep tissue، factors such as family and friends in different age groups can play an important role in attracting viewers in Iran That need attention and a more accurate and comprehensive plan to attract them to the tournament is. Also the role of the agent community pride in our country have very little color to attract viewers due to the importance and value of national prejudices and criteria should be strengthened in the presence of people at sporting events.
خلاصه ماشینی:
"هدف مطالعة حاضر آزمون فرضیه تأثیر متغیرهای سن، تحصیلات، گروههای دوستان، غرور اجتمایی، اجتماعی گرایی و خانواده در جذب تماشاگران به مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران است تا با شناخت این عوامل راهکارها و استراتژیهای مناسب در اختیار سازمانهای ورزشی جهت برنامه ریزیهای بازاریابی و افزایش سودآوری فراهم گردد.
همچنین، در ویژگی فردی تحصیلات مشخص گردید که عامل دوستان و خانواده درتمامی گروههای تحصیلی تأثیرگذار بوده و دوستان بیشترین اثرگذاری را در بین عوامل برای بالا بردن انگیزش تماشاگران برای حضور در مسابقات دارد و با یافتههای لی(2006) و تیبیتی(2006)، باقری و همکاران(1389) که شرکت کردن با اقوام و دوستان را به دلیل فراموش کردن مشکلات زندگی از عوامل تأثیر گذار در جذب تماشاگران به مسابقات دانستهاند همسو میباشد(19 ، 25).
همچنین، با نتایج جیمز(2005) و اسلوان(2000) که کیفیت خدمات ورزشی، زیبایی باشگاه و صندلیهای مناسب را سبب افزایش جذب تماشاگران می دانند، تفاوتهای زیادی دارد و این شواهد بیانگر تأثیر گذاری گروههای سنی با سطح تحصیلات متفاوت به روی یکدیگر برای شرکت در مسابقات فو تبال لیگ برتر ایران است(15 ،21).
همچنین، در بررسی تأثیر متغیرها در مدل ساختاری دوستان با واسطۀ غرور اجتمایی و اجتماعی گرایی مشخص شد که دوستان بیشترین تأثیر را به صورت غیرمستقیم در ایجاد انگیزش برای جذب تماشاگران داشتهاند که با نتایج کاپلا(2001) که عقیده دارد همبستگی بین گروههای اجتماعی از عوامل مؤثر در تغییر رفتار تماشاگران برای جذب است، همخوانی دارد(15)."