چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه مدیران، کارشناسان و دانشجویان نسبت به اجرای طرح بومی گزینی در پذیرش دانشجویان دانشگاه ها به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان دانشگاهها و دانشجویان دانشگاه فردوسی بود که 127 نفر مدیر به شیوه سرشماری، 170 نفر کارشناس به شیوه هدفمند و 715 نفر از دانشجویان بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش دیدگاه مدیران، کارشناسان و دانشجویان از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیران 89/ 0 و پرسشنامه دانشجویان 80 /0 به دست آمد. دادهها با آزمون های کای اسکوئر تک متغیره (x2)، یومن- ویت نی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: از دیدگاه دانشجویان، مدیران و کارشناسان نسبت به موفقیت طرح بومی گزینی، در برخی ابعاد مثبت و در برخی منفی بوده است. دانشجویان نسبت به تحقق اهداف بومیگزینی در ابعاد عاطفی، اقتصادی و فرهنگی در مقایسه با بعد آموزشی توافق بیشتری داشتهاند؛ ضمن آنکه، کارشناسان دانشگاه سیستان و بلوچستان، فردوسی مشهد و شیراز در مقایسه با کارشناسان دانشگاههای خوارزمی، صنعتی اصفهان و بوعلیسینای همدان رضایت کمتری از اجرای طرح داشته اند.
The purpose of this research is to investigate managers’، experts’ and students' viewpoints towards native-screening (native selection) for new admission of Universities Students by descriptive method. The statistical population consisted of managers، experts in universities and students of Ferdowsi University. Questionnaire was used for measuring their viewpoints. The sampling methods for 297 managers and 170 experts in 6 universities were respectively Census and targeted. The 715 students were selected based on Morgan table. The reliability of manager and student questionnaires by Cronbach's Alpha is respectively 0/89 and 0/80. So، Five-degree Likert scale was used in order to recognize the viewpoint of students about the new plan. The collected data were analyzed by univariate Chi-Square، Kruskal-Wallis، Mann-Whitney U-test. The results from viewpoints of students، managers and experts revealed that they believed this plan is successful in some aspects and unsuccessful in some aspects. The students were more agreed on the goals of plan in emotional، economic and cultural dimensions than instruction. Meanwhile، the experts of Sistan and Baluchistan، Mashhad Ferdowsi and Shiraz universities were less satisfied in comparison with experts of Kharazmi، Isfahan University of Technology and Bu-Ali Sina Hamedan for carrying out the plan.
خلاصه ماشینی:
حاميان اين طرح معتقدند، پذيرش دانشجويان به شيوه بوميگزيني مـيتوانـد بـه افزايش شاخص قبولي داوطلبان بومي استان ها و بالطبع افزايش ميزان دسترسي آنان به آموزش عالي ميشود همچنين کاهش مسائل عاطفي و روانـي دانشـجويان دختـر بـه خاطر نزديکي به محل سکونت و خانواده ، کـاهش هزينـه هـاي جـاري دانشـگاه هـا و کاهش تقاضا براي خوابگاه و امور رفاهي از ديگر مزايايي است که حاميان طرح ، براي آن ذکر مينمايند.
بـا عنايـت بـه مطالـب مذکور و بررسي اهداف دست اندرکاران آموزش عالي از اجراي طـرح بـوميگزينـي و همچنين مرور اجمالي ديـدگاه هـاي موافقـان و مخالفـان اجـراي ايـن طـرح ، در ايـن پژوهش بوميگزيني در پنج بعد اقتصادي، فرهنگـي، آموزشـي، عـاطفي و مـديريت و برنامه ريزي از ديدگاه مديران و کارشناسان دانشگاه ها و همچنين دانشجويان دانشـگاه فردوسي مشهد از حيث ميزان موفقيت طرح در دستيابي هر يک از ابعاد مذکور مـورد بررسي و واکاوي قرار گرفت .
آيا بين ديدگاه دانشجويان درباره موفقيت طرح بوميگزيني در ابعاد مورد نظر بر حسب جنسيت ، نوع پذيرش و محل سکونت آنان تفاوت معنيداري وجود دارد؟ روش پژوهش تحقيق حاضر با هدف بررسي ديدگاه مديران ، کارشناسان و دانشجويان نسبت بـه طـرح بوميگزيني در پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کشور انجام شـد.
يافته هاي مربوط به سوال دوم و سوم نيز در خصوص بررسـي ديـدگاه مـديران و کارشناسان نسبت به ميزان موفقيت طرح بوميگزيني در پذيرش دانشـجو بـراي ورود به دانشگاه حاکي از آن است که مديران و کارشناسان در شش دانشگاه مـورد بررسـي در اين پژوهش نيز همسو با يکديگر در بين ابعاد مطرح شـده بـراي بـوميگزينـي بـه موفقيت نسبي طرح در ابعاد اقتصادي و عاطفي اذعان داشته اند در حالي کـه در ابعـاد آموزشي و فرهنگي موافقتي کم تر از حد انتظار داشته اند.