چکیده:
یکی از آثار ایمان به معاد، اعتقاد به رویارویی انسان با پرونده عمل است. عمل میتواند فردی یااجتماعی باشد. شاید در بین افراد متدین، عمل فردی و ارتباط آن با معاد کمتر مورد بحث باشد؛چون اکثریت افراد به این مسئله توجه دارند، اما یکی از مسائلی که در بین افراد بهویژه مسلمانانمخفی مانده است، عمل اجتماعی و آثاری است که نوع رفتار اجتماعی و تقابل افراد با هم در جامعهبه جای میگذارد و در قیامت مورد بررسی قرار میگیرد. ازاینرو، مقاله حاضر که به شیوه توصیفیـ تحلیلی و بر مبنای آثار و نظریات دانشمند و فیلسوف شهیر، علّامه طباطبائی، گردآوری شدهاست، میکوشد با استفاده از نظریات گرانسنگ ایشان، اهمیت و ضرورت توجه به معاد، بخصوصدر زمینه مسائل اجتماعی را تبیین نماید. در این مقاله با تاکید بر نقش ایمان به حیات پس از مرگبهعنوان عامل کنترلکننده در اعمال و رفتار اجتماعی، ارتباط میان عالم پس از مرگ و زندگیاجتماعی انسان و برخی از پیامدهای تربیتی ایمان به این اصل مانند مسئولیتپذیری، امنیت وعدالت اجتماعی، صبر و خویشتنداری، فداکاری، هدفمندی، امیدواری، تحکیم روابط انسانی ووفای به عهد و آیندهنگری مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
رابطه معاد و زندگى اجتماعى در مورد ارتباط بين زندگى اجتماعى و زندگى پس ازمرگ، بايد گفت: حيات پس از مرگ در واقع، چهره برزخى اعمالى است كه انسان در دنيا و در تعامل باديگران انجام داده است، ولى به دليل محدوديتها وحجابهاى دنيايى صورت واقعى و حقيقت آنها رامشاهده نمىكرده است و با مرگ و منتقل شدن بهجهان ديگر كه حجابهاى دنيايى كنار مىرود،انسان حقيقت آنچه را انجام داده در پيش خود بدونهيچ كم و كاستى مشاهده مىكند و به قدرى آشكاراست كه تصور مىرود تنها لحظاتى پيش انجام داده وبنا به آنچه از آموزههاى دينى برمىآيد، حيات دنيامقدمه و مزرعهاى است براى جهان آخرت كه انسانهر چه بكارد همان را درو مىكند؛ اگر نيكى كاشت،نيكى و اگر به خطا رفت و بدى كاشت، جز عذاب وبدى برداشت نخواهد كرد.
4. فداكارى اگر انسان بخواهد زندگى مسالمتآميزى با ديگرانداشته باشد، بايد حاضر شود برخى از آزادىها وخواستههاى خود را كنار بگذارد و در بعضى مواقع،لازم است بيشتر از آنچه كه مىتواند از حق خود بهنفع ديگران كم بگذارد و اين، مستلزم داشتن روحيهفداكارى و ايثار است و داشتن اين روحيه نياز بهصفاى باطن و تهذيب نفس دارد و اعتقاد به اينكه درجهانى ديگر و نه در دنياى محدود مادى قابل جبراناست؛ مانند كارى كه شهداى هشت سال دفاعمقدس براى حفظ مملكت و رسيدن به آرمانهاىامام راحل (كه آزادى انسانها از يوغ بندگى ظالمان وبندگى نفس بود) انجام دادند و از همه چيز و همهكس خود گذشتند و جان خود را در اين راه فداكردند.