خلاصه ماشینی:
"به قول باومن وقتی«تعهدات پوچ و بیمعنا هستند»و روابط مطمئن و قابل اعتماد نیستند و بعید است که باومن با بهره گرفتن از مفهوم«کالایی شدن»و نیز فرهنگ مصرفی میکوشد تا نشان دهد که چگونه با گسترش این ویژگی در جوامع معاصر،روابط و عشقهای انسانی نیز دستخوش چنین مناسباتی شدهاند دوام آورند،مایلید که شراکتها را با شبکهها معاوضه کنید.
فروتنی و شجاعت که به قول اریک فروم لازمه عشق ورزیدن است هرچه بیشتر از روابط انسانی دور شده و صرفا این وعده گسترش یافته که «تجربه عشقی»را نیز میتوان به هیأت دیگر کالاها درآورد.
متخصصان روابط عاشقانه چنین استدلال میکنند که رابطه،نوعی سرمایهگذاری مثل سایر سرمایهگذاریهاست:شما وقت،پول و زحماتی را صرف این رابطه میکنید که میتوانستید برای اهداف دیگری صرف کنید ولی چنین نکردید،به این امید که دارید کار درست را انجام میدهید و آنچه را از دست دادهاید یا به دست نیاوردهاید در موعد مقتضی به شما بازپرداخت خواهد کرد.
ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنید شریک شما،در صورت لزوم نمیخواهد به همین صورت ظهور همجواری مجازی،پیوندهای انسانی را بهطور همزمان بیشتر، سطحیتر،شدیدتر و کوتاهتر میکند به صلاحدید خود عمل کند و در صورت تمایل این کار را انجام دهد.
مطالعه این کتاب نه تنها از آنرو ضرورت مییابد که خواننده را از برخی زوایای پنهان فرهنگ سودگرانه غربی که روابط انسانها را تحت الشعاع قرار داده آگاه میسازد،بلکه افزون بر آن خطرات احتمالی را نشان میدهد که در سایه جهانی شدن در جامعه ایران نیز درحال نضج و گسترش است."