خلاصه ماشینی:
"آرون این دو مفهوم-جماعت و جامعه-را صفت خاص بخش اعظم جامعهشناسی و فلسفهء اجتماعی آلمان میداند (ص 37)،که در نظریه تونیس هم بهعنوان تیپ مطرح شدهاند و هم معرف تسلسل تاریخیاند.
در این قسمت آرون نظریهپردازی به نام فیر کانت (Vierkardt) را معرفی میکند که آرای او تلفیقی است از جامعهشناسی زیمل و تونیس.
برای این منظور با تحلیل روانشناختی،استعدادهای ذاتی را کشف میکند مانهایم برای رهایی از نسبیتگرایی معرفتشناختی به دنبال موضعی میگردد که فاصلهاش را با ایدئولوژیهای سیاسی حفظ کند؛او این موضع را متعلق به روشنفکران شناوری میداند که میتوانند با مانور در موقعیت اجتماعی،بیطرفی خود را حفظ کنند که افراد را لاجرم به یکدیگر پیوند میدهد(ص 43 و 42).
در تفکر آلمانی«آنچه با اصالت پیوند دارد و به غنای فکری و معنوی کمک میکند با فرهنگ در ارتباط شناخته میشود،برعکس،آنچه جز ظاهری درخشنده و ظرافت سطحی نیست کتاب آرون بعد خطرناک جامعهشناسی آلمان را بهطور پنهان به بحث گذاشته است؛ با توجه به این وجه فاشیستی جامعهشناسی آلمان مشخص میشود که چرا بحث «ربط ارزشی»اینقدر برای وبر مهم بوده است از نظر آلفرد وبر آنچه قابل انتقال از یک جامعه به جامعهء دیگر است وجه تمدنی آن جامعه است یعنی وجه تکنیکی؛درحالی که ابعاد فرهنگی-روحی غیرقابل انتقالاند به تمدن تعلق دارد»(کوش،1381:18).
کتاب آرون بعد خطرناک جامعهشناسی آلمان را بهطور پنهان به بحث گذاشته است؛با توجه به این وجه فاشیستی جامعهشناسی آلمان مشخص میشود که چرا بحث«ربط ارزشی»اینقدر برای وبر مهم بوده است."