چکیده:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت ( دیداری و شنیداری )در ریتم های سیرکادین(شبانه روزی)دانش آمـوز ان 8-10 سال در ساعات مختلف روز با توجه به مبحث زمان -روانشناسی انجام شد. جهت انجام پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 104 دانش آموز (52 دختر و 52 پسر )از مدارس دو نوبته مناطق 7و8 تهران انتخاب شدند. هر دو جنس به چهار گروه 13 نفره تقـسیم و در سـاعات مختلف (8،11،16،14) مورد آزمون بینایی حافظه کوتاه مدت وحافظه شنیداری عددی وکسلر قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون F تجزیه و تحلیل شد و نشان داد :بین کارآمدی حافظه کوتاه مدت دانش آموزان در ساعات مختلف روز در دو جنس تفاوت معنادار مـشاهده شـدو پـسران عملکرد ب الاتری نسبت به دختران نشان دادند . کار آمدی حافظه کوتاه مدت دیداری دختران در ساعت16 و پـسران در سـاعات 8و 11 بـالاتر از ساعات دیگر بود .بین کار آمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دختران و پسران در ساعات مختلف روز تفاوتی مشاهده نشد .برخی یافته ها بـا آن چه در پژوهشها ی مشابه در دیگر کشورها به دست آمده، همخوانی دارد . بر اساس یافته های به دست آمده توجه به ریتم های زیـستی و زمـان - روان شناختی(کرونوسایکولوژی) در توزیع فعالیتهای ذهنی از اهمیت به سزایی در امر برنامه ریزی برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
"در این زمینه فرضیه های زیر مورد بررسی قـرار گرفتـه است : ١)بین کار آمدی حافظه کوتاه مدت دانش آموزان ١٠-٨ ساله در ساعات مختلف روز تفاوت وجود دارد .
یافته ها در این قسمت با استفاده از روشهای آمار استنباطی داده های به دست آمده از پژوهش مورد تجزیـه و تحلیـل قرار گرفت : جدول ١:آزمون تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت دانش آموزان در ساعات مختلف روز (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان Fمحاسبه شده (١.
جدول ٣: تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دانش آموزان در ساعات مختلف روز منبع تغییرات مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F معنیداری واریانس بین گروهی ٣٦.
جدول ٧: تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت دیداری دانش آموزان دختر در ساعات مختلف روز منبع تغییرات مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F معنیداری واریانس بین گروهی ٤١.
جدول ٨: تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دانش آموزان دختر در ساعات مختلف روز میانگین (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان Fمحاسبه شده (٠.
جدول ٩: تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه کار آمدی حافظه کوتا٩ه م٣دت دیداری دانش آموزان پسر در ساعات مختلف روز میانگین (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان Fمحاسبه شده (٦.
جدول ١٠: تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دانش آموزان پسر در ساعات مختلف روز میانگین (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان Fمحاسبه شده (٢."