چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی آمریکاگرایی و راه های مبـارزه بـا آن از دیـدگاه امام (ره ) می باشد. با توجه به مبانی معرفت شناسی دوره مدرن مبنی بر مرحله ایی بودن تاریخ این باور شکل گرفت که ساخت ذهنی و توانایی عقلی انـسان در همـه جوامع و فرهنگ ها یکسان است . بر همین اسـاس غـرب خواسـتار یکـسان سـازی کشورها شـد. گـرایش ضـدآمریکاگرایی از مهـم تـرین جریـان هـای اسـت کـه در دهه های اخیر به ویژه پس از وقوع انقلاب اسلامی بر روند منطقه تأثیرگـذار بـوده است . امام (ره ) با بصیرت کامل به مبارزه با هر نوع استعمارفرهنگی به پا خاسـت و بــه ضــدآمریکاگرایی پرداخــت . روش پــژوهش ، توصــیفی ـــ تحلیلــی بــا ابــزار سندکاوی می باشد. یافته های پـژوهش نـشان داد کـه از منظـر امـام (ره )، فرهنـگ آمریکایی شرایطی را فراهم می کند که افراد کل ارزش های فرهنگی و هویـت ملـی خود را به صورت ارادی رها کنند و فرهنگ کـشور اسـتعمار را بـا میـل بپذیرنـد. امام (ره ) ضدآمریکاگرایی خود را در مفاهیمی مانند «ام الفساد»، «شیطان بـزرگ »، «دشمن شماره اول بشر» و غیره بیـان مـی کننـد و مهـم تـرین راه هـای مقابلـه بـا آمریکاگرایی را حفظ فرهنگ ایرانی ـ اسلامی می داند.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله به دنبال تبیین این مـسئله اسـت که آمریکاگرایی و راه های مبارزه با آن از منظر امام (ره ) چگونه تبیین می شوند؟ سؤالات پژوهش - ضدآمریکاگرایی در دیدگاه امام (ره ) به چه معناست ؟ - راه های نفوذ فرهنگ آمریکاگرایی از منظر امام (ره ) چگونه است ؟ - امام (ره ) برای مبارزه با فرهنگ آمریکاگرایی چه راهبردهایی را ارائه می دهد؟ چارچوب نظری امروزه بین استعمار فرهنگی و صـنعت رابطـه تنگـاتنگی وجـود دارد، بـه گونـه ای کـه فرهنگ از سوی صنعت عرضه می شود و براساس معیارهای تجاری به فروش می رسد، چنین حالتی باعث می شود که افراد جوامـع مـصرفی ، عقایـد و ارزش هـای کـشورهای تولید کننده را با میل و رغبت و با آگاهی کاذب پذیرا شوند و همین امـر ادامـه تـسلط افراد بیگانه را تضمین می کند.
امام (ره ) در همین راستا می فرمایند «اگـر ملـت ایـران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبـار پیـامبر و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ را با دست های خود ویران نمایند، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ بـه رسـمیت بـشناسند، ولی در همان حدی که آنها آقا باشند ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف ، آنها ولـی و قیم باشند ما جیره خوار و حافظ منافع آنها، نه یک ایران با هویت ایرانـی ـ اسـلامی ، بلکه ایرانی که شناسنامه اش را آمریکا و شوروی صادر کند؛ ایرانـی کـه ارابـه سیاسـت آمریکا و شوروی را بکشد و امروز همه مصیبت و عـزای آمریکـا و شـوروی ، شـرق و غرب در این است که نه تنها ملت ایران از تحت الحمایگی آنان خارج شـده اسـت کـه دیگران را هم به خروج از سلطه جباران دعوت می کند» (صحیفه امام ، ج ١٢: ٩٠)."