چکیده:
مقدمه : هـدف پـژوهش حاضـر بررسـی سـبک هـای هویـت ، احـساس تنهـایی و تـرس از صمیمیت در دو گروه معتاد به اینترنت و افراد بهنجار می باشد. روش : در ایـن پـژوهش توصـیفی ـ تحلیلـی ، ٣٠٠ نفـر از دانـشجویان دانـشگاه آزاد اسلامی ارومیه به شیوه نمونه گیری خوشـه ای انتخـاب شـدند؛ داده هـای بدسـت آمـده بـا استفاده از نرم افزار 20-SPSS و روش های آمار توصیفی ، ضریب آلفای کرونباخ ، آزمـون T-test، آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش تفاوت معنی داری را در سبک هـای هویـت ، احـساس تنهـایی و ترس از صمیمیت بین دو گروه افراد معتاد به اینترنـت و گـروه افـراد بهنجـار نـشان داد؛ هم چنین بین سبک هـای هویـت (اطلاعـاتی ، هنجـاری و تعهـد)، احـساس تنهـایی ، تـرس از صمیمیت با اعتیاد به اینترنت رابطه معنـاداری وجـود داشـت . بـا توجـه بـه نتـایج تحلیـل رگرسیون ٥١% واریانس اعتیاد به اینترنت به وسیله متغیرهای سبک های هویت (اطلاعاتی ، هنجاری )، احساس تنهایی و ترس از صمیمیت تبیین می شود. نتیجه گیری : مطالعه حاضر نشان داد سبک های هویـت ، احـساس تنهـایی و تـرس از صمیمیت در افراد معتاد به اینترنت نسبت به افراد بهنجار شدت بیشتری دارند. متغیرهـای سبک هـای هویـت ، احـساس تنهـایی ، و تـرس از صـمیمیت مـی تواننـد بـه عنـوان ریـسک فاکتورهای اعتیاد به اینترنت در نظر گرفته شوند
خلاصه ماشینی:
"هدف این پژوهش تعیین میزان شیوع اعتیاد بـه اینترنـت و مقایسه سبک های هویت ، احساس تنهایی و ترس از صـمیمیت در میـان دانـشجویان بهنجار و معتاد به اینترنت است .
89 برای مقایـسه دو گـروه بهنجـار و معتـاد بـه اینترنـت در متغیرهـای مـورد بررسـی (سبک های هویت ، احساس تنهایی ، ترس از صمیمیت و اعتیاد به اینترنت ) در پـژوهش حاضر از آزمون T-Test استفاده شد، که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این آزمـون در جدول سه ارائه شده است .
در متغیر احساس تنهایی بین دو گروه بهنجار و معتاد به اینترنت تفـاوت معنـاداری وجود داشت و گروه معتاد به اینترنت دارای احساس تنهایی بودند؛ هم چنین یافته هـای بدست آمده از روش ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنادار و قویی را بـین احـساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت نشان می دهد کـه ایـن یافتـه بـا پـژوهش هـای پیـشین مثـل پژوهش هـای شـاو و بلـک (٢٠٠٨)، سـاندرز و همکـاران (٢٠٠٠)، موریـسون و گـوره (٢٠١٠)، یانـگ (١٩٩٦)، هنـریچ و گـولن (٢٠٠٦)، سـوامی (٢٠٠٧)، میـشل و همکـاران (١٩٨٢)، بیون و همکـاران (٢٠٠٩) و قاسـم زاده و همکـاران (١٣٨٦) همـسو مـی باشـد.
نتایج حاصل از اجرای مدل رگرسیونی در زمینه متغیرهای پژوهش نـشان داد کـه از بین متغیرها، متغیرهای سبک های هویت (اطلاعاتی و هنجاری )، احساس تنهایی ، تـرس از صمیمیت وارد مدل رگرسیونی شدند و این متغیرهـا توانـستند حـدود ٥١ درصـد از واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین کنند."