چکیده:
در این مقاله ، بر پایه نظریه کاربردشناسی عام هابرماس ، کوشیده ایم نشان دهیم که کاربردشناسی تجربی مرسوم در دانش زبان شناسی ، در حوزه آموزش زبان خارجی از نقصان «کسری هنجارمندی » رنج می برد. کسری هنجارمندی به معنای فقدان منابع هنجارین برای داوری بر سر داعیه های اعتباری است که توافق بر سر آنها زمینه ساز رسیدن به فهم مشترک و برقراری هم رسانش های زبانی است . رویکرد کاربردشناسی تجربی به دلیل همین کسری هنجارمندی ، نخواهد توانست نظریه و عمل آموزش زبان خارجی را واجد وجوه اخلاقی و تربیتی درخوری سازد. رویکرد میان رشته ای این مقاله ، دامنه ای از فسلفه ، تربیت ، آموزش زبان و زبان شناسی را در بر می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"این رهیافت از آن جهت که بر خصلت بازنمایی 3 و انتزاع زبان از تابستان ١٣٩٣ کاربرد روزمره تأکید نمی کند و در عوض بر چگونگی به کار رفتن گفته ها (و نه فقط جمله ها و ساختارهای نحوی و دستوری ) در جریان هم رسانش های روزمره انگشت می نهد، تا حدود زیادی برای نظریه کاربردشناسی عام سودمند بوده است .
اما از نگاه هابرماس برآوردن این شرط به تنهایی برای برقراری رابطه ای میان شخصی کافی نیست ، بلکه شرایط داعیه های اعتبار دیگر نیز که در کاربردشناسی عام کشف شده اند باید برآورده شوند تا هم رسانش ممکن شود.
زبان بیرونی درونی من گفته های گزارشی همه انواع نوع گفتارکنش ها گفتوضهاعییت گ ازمارورشی گفته اهگاوییندکه نایی آشکاروگرمقااحصسداس ها گفتارکنش ها فصلنامه علمی _پژوهشی مناسبات احساس ها و مقاصد همه موضوع گفتارکنش ها محتوای اثبات پذیر میان شخصی گوینده موضوع ها داعیه های اعتبار صدق حقانیت صداقت فهم پذیری دوره ششم شماره ٣ تابستان ١٣٩٣ وجوه هم رسانش زبانی کارکرد شناختی کارکرد میان کنشی کارکرد نمایشی ـــ بازنمایی وضعیت پی ریزی مناسبات آشکار کردن ذهنیت کارکردهای عام سخن امور میان شخصی مشروع سوژه ـــ الزام توجیه رفتار بدون تعارض بنیاددهااعییه دهااویر ایعتبعاقرلانی الزام دلیل آوری هنجارین در آینده ـــ سطح بعدی گفت وگو گفتمان نظری گفتمان عملی ـــ ـــ هماهنگ سازی نمایان سازی سوژه رویکردهای بنیادین ابژه سازی محتوا سوژه های کنش گر ـــ فردی کاربردشناسی تجربی ١."