چکیده:
کتاب کوچک مصاحبه حاوی پنج بخش است که می کوشد ضمن پرداختن به چیستی مصاحبه، ارکان مصاحبه، شیوه های مصاحبه و ریخت شناسی مصاحبه را به خواننده بیان کند و به صورت راهنمای دستی برای اهالی رسانه، به ویژه برای خبرنگاران و روزنامه نگاران، درآید. به عبارت دیگر، آنچه در این کتاب آورده شده حاوی تجربیات نویسنده در رادیو است که خواسته به طور فشرده، سرنخ های » و دادن « برای رهیافت علاقه مندان » ی رادیویی خود را « تجربه ها » ارائه کند. اما این که نویسنده « راه گشایی برای رسیدن به مصاحبه منطقی چقدر در این زمینه موفق شده و توانسته به هدف خود نزدیک شود، در این مقاله بررسی و نقاط قوت و ضعف کتاب، به نقد کشیده می شود. مطالعه و بررسی دقیق کتاب نشان می دهد که نویسنده در رسیدن به هدف خود ناکام مانده است؛ زیرا در هیچ جای کتاب اثری از تجربیات او دیده نمی شود و مهم تر از آن، کتاب به جای اینکه برای خوانندگان سرنخ هایی درباره انجام یک مصاحبه مطلوب و مفید بدهد، آن ها را با کلاف سردرگمی مواجه کرده که هیچ ناخنی قادر به گشودن آن نیست.
خلاصه ماشینی:
اگرچـه تـا امـروز کتاب هـای مختلفـی در ایـن زمینـه منتشـر شـده اند، هیچ کـدام آن هـا به تنهایـی جوابگـوی نیـاز حرفـه ای و علمـی دانشـجویان رشـتۀ روزنامه نـگاری و روزنامه نـگاران و خبرنـگاران رسـانه های مختلـف (مطبوعـات ، خبرگزاری هـا، رادیـو و تلویزیـون ، سـایت ها و وب لاگ هـا) نبوده انـد و نیسـتند؛ زیـرا بسـیاری از آن هـا بـه پراکنده گویـی و کلی گویـی پرداخته انـد و بـر تجربه هـای سـطحی ، مبتـدی و به ویـژه غیربومـی تأکیـد ورزیده انـد؛ به طوری کـه حتـی در مـواردی ، مباحث مطرح شـده در این کتاب هـا خواننـده یـا مصاحبه گـر را در سـردرگمی فرومی برنـد.
نویسـنده ذیـل عنـوان «مصاحبـه یـک نظـام اسـت »، به بحـث دربـارٔە نظـام و اجزا و ویژگی هـای آن پرداختـه و درنهایـت گفتـه اسـت کـه «مصاحبه کننـده باید بـا طرحی از پیـش تعیین شـده ، نظامـی را بـرای مصاحبـۀ خـود طراحـی کنـد، نظامی که نشـانه های صوتـی ، تصویـری یـا حرکتـی اش طـوری کنـار هم قـرار گیرنـد کـه او را به هـدف مورد نظر برسـانند.
بسهارل ٤د٩وم ١شماره ٥ در بخـش سـوم بـا عنـوان «شـیوه های مصاحبـه » مباحثـی از قبیـل «انـواع ارتبـاط در مصاحبـه »، «عوامـل تأثیرگـذار در کیفیـت مصاحبـه »، «آماده شـدن بـرای مصاحبـه »، «چگونگـی رفتـار بـا مصاحبه شـونده »، «اجـرای مصاحبه »، «پرسـش و انـواع آن »، «تعریف پرسـش »، «اهمیـت پرسـش در مصاحبـه »، «ویژگی هـای پرسـش »، «زمـان و نحـؤە طـرح پرسـش »، «قفل هـای ذهنـی بـرای بـروز خلاقیـت در طـرح پرسـش »، «انـواع پرسـش »، «نکته هایـی بـرای پرسـیدن »، «انـواع پرسـش ها بـه لحـاظ جامعیـت »، «پیش فرض هایـی کـه بایـد پاسـخ داده شـود»، «زمان بنـدی در مصاحبـۀ رادیـو ـ تلویزیونـی »، «ویژگی های اثربخشـی در ارتبـاط بین فـردی »، «تمهیـدات مصاحبـه : فرض هـا و اگرهـای جادویـی » و «بنیادهـای عمومـی مصاحبـه » گنجانده شـده اسـت .