چکیده:
امروزه مسأله هویت فرهنگی به مسأله ای جهانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده اسـت . هویـت فرهنگـی تنهـا یکـی از هویـت هـای جمعـی چندگانه انسان است که با سایر هویت های او نقش مهمی در تعریف و بـازتعرف فرد ایفا می کند. نوشتار حاضر با بهره گیری از دیدگاه گیدنز در مورد سبک زندگی و هویـت به تحلیل هویت فرهنگی جوانـان براسـاس سـبک زنـدگی شـان مـی پـردازد. ایـن پژوهش ، به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقـق سـاخته بـا حجـم نمونه ٤٠٠ نفر در بین جوانان ١٨ تا ٣٠ سـال کـلان شـهر تبریـز در سـال ١٣٩٣ انجام گرفته است . روش نمونه گیری ، نمونه گیری خوشه ای چند مرحلـه ای اسـت . یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سبک زندگی جوانان با هویت فرهنگـی آنها رابطه معناداری وجود دارد، به نحوی که هر چه سبک زندگی افراد در جامعه مدرن تر باشد از میزان هویت فرهنگـی آنـان کاسـته مـی شـود و هـر چـه سـبک زندگی شان سنتی تر باشد هویت فرهنگی افراد تقویت می شود. علاوه بر ایـن بـین پایگاه اقتـصادی ـ اجتمـاعی افـراد بـا هویـت فرهنگـی آنـان رابطـه وجـود دارد درحالی که بین جنس و هویت فرهنگی همبستگی معناداری ملاحظه نشد.
خلاصه ماشینی:
"کفاشی و همکاران (١٣٨٩) در پژوهشی با عنوان «بررسـی تـأثیر سـبک زنـدگی بـر هویت اجتماعی » نشان دادند که بین مؤلفه های سبک زندگی (مصرف فرهنگی ، فعالیـت فراغتی ، الگوی خرید لباس ، مدیریت بدن و الگوی تغذیه ) و هویت اجتمـاعی (هویـت مذهبی ، ملی ، خانوادگی ، فردی و گروهی ) همبستگی قوی وجود دارد.
در مجموع با توجه به نظریات گیدنز می توان گفت کـه تغییـر در هویـت افـراد در نتیجۀ تغییراتی است که در درون جامعه و توسط نهادهای امروزین شکل گرفته است و این امر بستگی به آن دارد که افراد تا چه حد می توانند از اطلاعات فنـی و غیرفنـی ، از تکنسین ها، مشاورها و غیره بهره برداری کنند و از طریق تبلیغات سازمان ها، فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی ، رسانه های جمعی و موارد دیگر اطلاعات مورد نظر خـود را به دست آورند، و آن را در زندگی خود به کار گیرند و هویت شخصی و جمعی خویش را تغییر دهند.
از آن جا که یافته های پژوهش حاضر بیانگر این امـر بـود کـه بـا رشـد و گـسترش سبک های زندگی جدید و مدرن (مدیریت بدن ، تصور بدن ، اوقات فراغت و هنجارهای مصرف )، هم چنین با افزایش میزان تحصیلات ، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی و تعامل هـر چه بیشتر بـا فنـاوری هـای نـوین اطلاعـاتی و ارتبـاطی همچـون مـاهواره ، اینترنـت و شبکه های اجتماعی مجازی میزان هویت فرهنگی افراد کاهش پیـدا مـی کنـد، بنـابراین می توان از هر کدام از این عوامل که به عنوان متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر میزان هویت فرهنگی جوانان شناخته شده اند در راه احیا و بازتولید این هویـت هـا (هویـت دینـی و ملی ) کمک گرفت ."