چکیده:
خاقانی و ابن الرومی دو قصیده سرای بنام ایرانی و عـرب، هـر دو شـاعر جگر سوخته و مصیبت زده در مـرگ عزیزانشـان، توانـایی آنهـا در وصـف زبانزد است و خود از این مطلب آگاه هستند و بـه قـدرت خـود در شـاعری مفاخره می کنند و به یاری همین وصف و توانایی در آن، تصویرهای شعری بسیار زیبایی آفریدهاند کـه در ایـن مجـال بررسـی صـور خیـال در یکـی از قصاید آنها صورت گرفته است . قصیدة خاقانی در رثای پسرش رشیدالدین ، و قصیدة دیگر در رثای محمد از ابن الرومی
خلاصه ماشینی:
مژگان حاجت پوربيرگاني دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاداسلامي مشهد خاقاني و ابن الرومي در آينه صور خيال چکيده خاقاني و ابن الرومي دو قصيده سراي بنام ايراني و عـرب، هـر دو شـاعر جگر سوخته و مصيبت زده در مـرگ عزيزانشـان، توانـايي آنهـا در وصـف زبانزد است و خود از اين مطلب آگاه هستند و بـه قـدرت خـود در شـاعري مفاخره مي کنند و به ياري همين وصف و توانايي در آن، تصويرهاي شعري بسيار زيبايي آفريدهاند کـه در ايـن مجـال بررسـي صـور خيـال در يکـي از قصايد آنها صورت گرفته است .
خيال جزئي ، که توسط صور ادبي چون تشبيه و اسـتعاره و کنايـه و مجـاز مرسـل قابل مشاهده و بررسي است و خيال کلي ، صورتهاي کلي ادبي يـا صـورتهاي شـعري در قصيده است ؛ مثل ترسيم صورتهاي کلـي در طـول يـک قصـيده توسـط صـور جزئـي و گزينش برخي از کلمات در جهت آن صورت کلي ، که به شاعر کمک مي کنـد تـا بتوانـد احساسات و خيالات خود را با قدرت بيشتري براي تأثير گـذاري مطلـب مـورد نظـر بـه خواننده القا نمايد.
اين تصوير تنهايي شاعر، که در اين استعاره آن را آورده است حاصل تجربة عاطفي و شخصي شاعر است و از اعماق وجـود شـاعر برخاسـته اسـت بـه همـين جهـت تصـوير استعاري که در اين بيت در دل تشبيه توسط ابن الرومي آورده شده بسياري هنري تر از بيت هفتادونهم قصيده خاقاني است که بررسي شد.