چکیده:
هدف : هدف این پژوهش بررسی مفاهیم آمـوزش مبتنـی بـر شایسـتگی و شایسـتگیهـای کـانونی و به کارگیری این مفاهیم به عنوان الگویی برای برنامه ریزی آموزش علم اطلاعـات و دانـش شناسـی در ایـران است . روش :ایـن پـژوهش بـه روش سـندی انجـام شـده اسـت . مـرور مطالعـات انجـام شـده در خصـوص شایستگی های مورد نیاز متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و نیز بیانیه های انجمن های کتابداری بـرای گردآوری اطلاعات مورد نیاز به کار گرفته شده است . یافته ها:یافته های پژوهش حاضر نشان داد کـه شایسـتگی هـای کـانونی مـورد نیـاز متخصصـان علـم اطلاعات و دانش شناسی رامی توان در دو گـروه کلـی دسـته بنـدی کـرد. نخسـت ، شایسـتگی هـای کـانونی عمومی که به شایستگیهای پایه مورد نیاز دانشجویان برای انجـام فعالیـت هـای شـغلی شـان ، صـرف نــظراز این که در کجـا مشــغول بـه کـار مـی شـوند، اشـاره دارد،و دوم شایسـتگی هـای کـانونی تخصصـی کـه بـا شایستگیهای خاص مربوط به علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیریت فرایند اطلاعات در ارتباط است . ارزش /اصالت :الگوی شایستگی هـای کـانونی در یـک نظـام آموزشـی مـی توانـد بـرای نیازسـنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامه آموزشی، ارزشیابی کـارآیی، ارزشـیابی اثربخشـی آموزشـی و نهایتـا برنامه ریزی برای رشدو پیشرفت فرد به کار رود.
خلاصه ماشینی:
آموزش مبتنی بر شایستگی، شایستگی های کانونی، آموزش علـم اطلاعـات ، آمـوزش کتابداری مقدمه بررسی نوشتارهای حـوزة علـم اطلاعـات و دانـش شناسـی در ایـران بیـان گـر آن اسـت کـه بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران ، برنامه های آموزشـی ایـن حـوزه را بـا تحـولات جـاری و نیازهای جامعه ناهماهنگ دانسته و همگی خواستار بازنگری در ایـن برنامـه هـا شـده انـد (فتـاحی ، ١٣٧٩؛ حیـدری، ١٣٩٠)؛ بـه طـوری کـه ضـرورت بـازنگری در نظـام آموزشـی علـم اطلاعـات و دانش شناسی به صورت یک مفهوم کلیشه ای درآمده است .
ازآن جایی که پرداختن به تمامی نظریه های فوق در این جا امکان پذیر نیست ، در اثر حاضر تلاش می شود نظریۀ شایستگی های کانونی به خاطر توجه همزمـان به هر دوبعد آموزش تخصصی و عمومی به عنوان مبنایی برای نظریه پردازی در مورد آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی و چارچوبی برای برنامه ریزی نظام مندو روش مندو بومی سازی ایـن علـم در ایران ، مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که امروزه یکی از دغدغه های اصلی مدیران حوزة آموزشی کشور در همۀ سطوح این اسـت کـه فـارغ التحصـیلان فاقـد شایسـتگی هـای لازم بـرای فعالیـت در زندگی شغلی و زندگی شخصی هستندو توان کار کردن در محیط واقعی را ندارند.
generic competencies (رجوع شود به تصویر صفحه) نظام آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی کشور تا آنجا کـه برخـی از شایسـتگی هـا بـدون نیاز به برنامه ریزی خاص و تحت تـأثیر برنامـۀ درسـی پنهـان و تعـاملات شـکل گرفتـه در محـیط دانشگاه در دانشجویان شکل میگیـردو رشـد مـی کنـد دارای عملکـرد نسـبتا قابـل قبـولی اسـت (گرایی، ١٣٩٠)، اما مسألۀاصـلی بـه برنامـه ریـزی هدفمنـد بـرای شناسـایی و پـرورش و ارزیـابی شایستگیها برمی گردد.