چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تبیین علل گرایش به مطالعه ی کتاب های روان شناسی عامه پسند و بررسی سودمندی این منابع انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی، و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری شامل مراجعه کنندگان به کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که از بین آنها به روش نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان 200 نفر انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که گرایش به کتاب های روان شناسی عامه پسند از هر دو دسته علل اجتماعی و فردی سرچشمه میگیرد و علل فردی به میزان 46% و علل اجتماعی به میزان 51% بر این گرایش تاثیر دارند. آزمون فرضیه پژوهش نشان داد سهم تاثیر علل اجتماعی اندکی بیش از علل فردی است. بر اساس سایر یافته ها سودمندی کتاب ها و سازگاری آن ها با فرهنگ بومی در حد متوسط برآورد گردید. در بررسی گرایش بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی مشخص شد زنان با میانگین 02/4 بیش از مردان، افراد مجرد با میانگین 62/3 بیش از افراد متاهل، افراد خانه دار و بیکار با میانگین 73/3 بیش از افراد شاغل و افراد با تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم با میانگین 92/3 بیش از افراد با تحصیلات بالاتر به کتاب های روان شناسی عامه پسند گرایش دارند. اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش می تواند علاوه بر روشنگری کلی در مورد بخش بزرگی از ادبیات عامه، سیاست گزاران کتابخانه های عمومی را در جهت شناسایی دیدگاه مخاطبان خود در زمینه کتاب های موجود با موضوع روان شناسی عامه پسند یاری نماید.
خلاصه ماشینی:
"با در نظرگرفتن نـرخ نـازل مطالعـه در کشـور و این واقعیت که افراد در زمان فراغت خود انس و الفتی با کتـاب ندارنـد (بحرانـی، ١٣٧٦) دلایـل گرایش به مطالعۀ کتاب های روان شناسی عامه پسند چیست ؟ آیا این منـابع مطالعـاتی چنانکـه ادعـا میشود برای خواننـدگان مشـتاق ایـن کتـاب هـا سـودمندی و کارآمـدی لازم را دارنـد؟ کلمـن ١ (١٣٧٧) سردمدار جامعه شناسی انتخاب عقلانی بر این عقیده است که کنشگر، کنشـی را انتخـاب میکند که حداکثر فایده را نصیب او سازد.
میزان گرایش به کتاب های روان شناسی عامه پسند بر حسـب کـدام یـک از ویژگـی هـای جمعیت شناختی تفاوت معنی داری دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش پیمایشی - تحلیلـی اسـت و جامعـۀ پـژوهش متشـکل از مراجعـه کننـدگان بـه کتابخانه های سـازمان فرهنگـی هنـری شـهرداری تهـران اسـت کـه بـه تعـداد ٨٠ بـاب در منـاطق ٢٢گانۀ تهران واقع شـده انـد.
با توجه به یافته ها به نظـر مـی رسـد بـرای تطـابق بیشـتر متـون خودیاری روان شناختی با فرهنگ بومی کشور، لازم است منابع تألیفی مناسبی در این زمینه بـرای خوانندگان ایرانی تهیه شود؛ با این حال ، به نظر می رسد کتاب های عامـه پسـند روان شناسـی ماننـد آموزش اعتماد به نفس ، احترام به خود، غلبه بر خود کم بینی و غیره بر پایۀ آمـوزش فنـونی قـرار دارند که برگرفته از شناخت ویژگی های روان شناختی انسان است و به تبع آن می توانـد تـا حـدی جنبه فراگیر داشته باشد."