چکیده:
روابط انسانی سرچشمة شادی ها، لطافت و باروری انسانی است که به واسطة آن افراد یکـدیگر را درک و با هم تشریک مساعی می کنند. مهارت های روابط انسانی از جمله مهـارت هـای بنیـادی در فرایند نظارت و راهنمایی آموزشی است . دانشگاه علوم انتظامی به عنوان مرجع علمی در ناجا نیـاز دارد تا در تحقق اثربخشی و موفقیت خود به این امر توجه ویژه داشـته باشـد و آن را متناسـب بـا شرایط و اقتضائات محیطی خویش در حد مطلوبی حفظ و ارتقـا دهـد. ایـن مقالـه بـا تشـریح دو مبحث مهم «روابط انسانی » و «نظارت و راهنمایی آموزشی » به ارائـه تعـاریفی متفـاوت از دیـدگاه صاحب نظران علوم انسانی پرداخته و ضمن تطبیق آن ها با شرایط دانشگاه علوم انتظامی به صورت توصیفی ، به شاخص های یازده گانة روابط انسانی در امـر نظـارت و راهنمـایی آموزشـی دانشـگاه اشاره کرده است . معرفی ناظران و راهنمایان آموزشی در دانشگاه با توجه به مأموریت هـای ویـژه و خاص آنها از دیگر بخش های این مقاله است که در نهایت ، ضمن نتیجه گیری راهکارهـایی علمـی همچون تربیت ناظرانی توانمند، برگزاری کارگاه های آموزشی برای تغییر نگرش مـدیران ، مـد نظـر قرار دادن شرایط احراز و رابطة شغل با شاغل و تشکیل ادارة نظـارت و راهنمـایی آموزشـی ارائـه کرده است .
خلاصه ماشینی:
"اعتقـاد دارد روابط انسانی یعنی اینکه چه کنیم تا رفتارهـای مطلـوب سـازمان در کارکنـان بروز و حدوث یابد؛ و بالاخره میرکمالی معتقد اسـت کـه «روابـط انسـانی در یـک سازمان آموزشی ، فرایند برقراری ، حفظ و گسترش رابطة هدفـدار پویـا و دو جانبـه بین اعضای یک سیستم اجتماعی است که بـا تـأمین نیازهـای منطقـی ، اجتمـاعی و روانی فرد و گروه ، سبب تفاهم ، احساس رضایت و سودمندی متقابـل و بـه وجـود آمدن زمینه هـای اعتمـاد، انگیـزش ، رشـد و تسـهیل در نیـل بـه اهـداف آموزشـی می شود» (میرکمالی ، ١٣٨١: ٢٢).
بدون شک یکی از مهم ترین رموز دوام و بقای سـازمان هـا در عرصـة تحـولات پرشتاب جهان امروزی ، همانا هدایت و راهنمایی مناسب در سایة توجه خـاص بـه روابط انسانی است که همین امر بـه نوبـة خـود زمینـه سـاز بـروز تفکـر تیزبینانـه (انتقادی ) نیز می شود؛ تفکری که طی آن پاسخ های مطلـوب ، روح پـژوهش و قـوة تفکر در فراگیران رشد می کند که عمدة هـدف نظـارت و راهنمـایی آموزشـی بـه حساب می آید.
تفاوت عمدة یک نظام آموزشی با سایر نظام ها در این است که این نظام مسئول تولید انسان بـه معنـای واقعـی کلمـه اسـت و از همـین رو روابـط انسـانی بیشـتر فعالیت های نظارتی و راهنمایی را تحت الشعاع قرار داده و ناظران در واقع به عنوان افرادی انتقال دهنده در این شبکة انسانی به حساب می آید که درک همدلانـة آنـان موجب هم افزایی شده است و ضمن حفظ کارایی ، نوآوری و شکوفایی در سازمان را نیز به دنبال خواهد داشت ."