چکیده:
مقدمه : فرسودگی تحصیلی ناشی از خستگی ذهنی و بیعلاقه گی دانشجویان نسبت به تحصیل است که خود تحت تاثیر عوامل مختلفی میباشد. امید به کار و انگیزش تحصیلی از عوامل موثر بر تعدیل این متغیر در بین دانشجویان محسوب میگردند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه امیـد بـه کـار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود میباشد. مواد و روش ها: روش تحقیق مورد استفاده از نوع کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات همبستگی است که در زمره تحقیقات غیرآزمایشـی قـرار میگیرد. با استفاده از جدول کریستی مورگان ٢٩١ دانشجو به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده سه پرسشنامه استاندارد امیـد بـه کار اسنایدر، پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (AMS-HS28) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو بود. تجزیه و تحلیل داده ها با اسـتفاده از آزمـون تی مستقل و رگرسیون گام به گام صورت گرفت . نتایج : بین متغیرهای امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری به دست آمد و مشخص شد به ازای یک واحد افـزایش در امید به کار معادل ٠.٠٢٨ از فرسودگی تحصیلی کاسته میشود و بین انگیزش تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معکوس به دست آمد. نتیجه گیری: تعادل بین بازار کار و پذیرش دانشجویان در رشته های موردنیاز میتواند امید به کار و انگیزش تحصیلی را در دانشـجویان افـزایش داده و موجب عملکرد تحصیلی بهتر و کاهش فرسودگی تحصیلی در دانشجویان شود.
Introduction: Academic burnout results from mental fatigue and students uninterested to education is affected by various factors. Hope to work and educational interest are effective factors on academic burnout among students. The aim of this research is investigating the relationship between hope to work and education interest with student’s academic exhaustion at Shahroud university of medical science Methods: By using Kristi-Morgan table, 291 students are randomly selected. Three standard questionnaires were used including, sandier and worland academic motivation (AMS-HS28) and questionnaire of berso academic burnout. Data were statistically analyzed, using T-independent and regression. Results: There was found a significant inverse relationship between hope to work and academic burnout and also between academic motivation and academic burnout. Conclusion: It seems that The balance between student admission and labor market is an essential factor to increase the hope to work and academic motivation and could increase educational achievement and reduce academic burnout among students.
خلاصه ماشینی:
"پس از انتخاب آزمودنیها با همکاری نمایندگان هر کلاس علوم پزشکی، مقیاس انگیزش تحصیلی که شامل سه مؤلفه انگیزه پرسشنامه های انگیزش تحصیلی، امید به کار و فرسودگی تحصیلی درونی و بیرونی و بی انگیزگی بود را تکمیل نموده و نتایج زیر حاصل توزیع و توسط دانشجویان تکمیل شد.
همچنین اعتبار پرسشنامه را محققان با روش تحلیل عامل تأییدی محاسبه شده که شاخص های همان طورکه جدول بالا نشان میدهد متغیرهای پیش بین ، برازندگی تطبیق - شاخص برازندگی افزایشی و شاخص جذر میانگین متغیرهای امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی برای مجذورات خطای تقریب مطلوب گزارش کرده اند (٢٢).
همان طورکه جدول ٤ نشان میدهد متغیرهای پیش بین ، متغیرهای روش تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو بخش تشکیل شده است : امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی آزمودنیهای ١- در بخش آمار توصیفی از ترسیم نمودارها و جداول و توزیع دختر رابطه معنیدار وجود دارد به طوریکه ضرایب رگرسیون حداقل در فراوانی، درصد فراوانی و غیره استفاده شده است .
براساس نتایج پژوهش بین انگیزش تحصیلی و باید بیشتر توجه شود که اولا دانشجو به رشته ای که علاقه دارد هدایت فرسودگی تحصیلی نیز رابطه منفی معنیدار به دست آمد یعنی هر چه گردد و با برنامه ریزیهایی که آموزش عالی و دولت محترم انجام انگیزش تحصیلی بیشتر باشد فرسودگی تحصیلی کمتر خواهد بود و میدهند دانشجویان به سمت مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی هدایت دانشجویانی که نسبت به درس بیعلاقه و بیانگیزه باشند، احتمالا به شوند و دغدغه اشتغال از میان دانشجویان دانشگاه حذف شود که این اندازه کافی تلاش نمیکنند و این بیتوجهی و عدم تلاش به نوبه خود خود میتواند باعث انگیزش تحصیلی بیشتر در دانشجویان شود و در به فرسودگی تحصیلی منجر خواهد شد."