چکیده:
هدف این مقاله، ارایه یک سیستم تولید- توزیع یکپارچه با مراکز تولید و مراکز توزیع چندگانه در حالت مجاز بودن کمبود است. برای جابجایی محصولات، چند نوع سیستم حمل با قابلیت اطمینان متفاوت در نظر گرفته شده است. مدل پیشنهادی، یک مدل عدد صحیح ترکیبیاتی دو هدفه است. تابع هدف اول، کمینه سازی هزینه سیستم و تابع هدف دوم بیشینه سازی قابلیت اطمینان در حمل و نقل محصولات است. در مدل پیشنهادی، با افزایش اندازه مسائل، زمان حل بسیار افزایش یافته و روش های دقیق در یک زمان معقول، جواب موجهی ارایه نداده اند، به همین دلیل از الگوریتم های فراابتکاری استفاده می شود. در این مقاله، یک الگوریتم ابتکاری بر پایه الگوریتم ژنتیک بنام الگوریتم ژنتیک رتبه ای ارایه شده است. در این روش چند نوع عملگر تقاطع استفاده می شود و پس از بکارگیری آن ها در حل مدل، آن ها از جمعیتی به جمعیت دیگر رتبه بندی می شوند و عملگرهای بهتر، شانس بیشتری در ایجاد جواب های جمعیت بعد دارند. این دو الگوریتم در حل مدل پیشنهادی استفاده شده و نتایج بدست آمده نشان می دهد که الگوریتم ژنتیک رتبه ای نسبت به الگوریتم ژنتیک کلاسیک به خصوص در مثال های بزرگ به جواب های بهتری می رسد
خلاصه ماشینی:
"٢. ٣= m) پارامترها PC pit: هزینه تولید هر واحد محصول نوع p توسط کارخانه i در دوره t ATpi : زمان آماده سازی برای تولید محصول نوع p توسط کارخانه i PTpi: زمان تولید هر واحد محصول نوع p توسط کارخانه i Maxtit: کل زمان در دسترس کارخانه i در دوره t CTCXijm: هزینه ثابت حرکت کامیون نوع m از کارخانه i به مرکز توزیع j CTVX pijm: هزینه حمل هر واحد محصـول p بـا کـامیون نـوع m از کارخانـه i بـه مرکـز توزیع j CTCYjkm:هزینه ثابت حرکت کامیون نوع m از مرکز توزیع j به مشتری k CTVY pjkm:هزینه حمل هـر واحـد محصـول p بـا کـامیون نـوع m از مرکـز توزیـع j بـه مشتری k Vp: حجم هر واحد محصول نوع p HY pj :هزینه نگهداری پایان دوره هر واحد محصول p در مرکز توزیع j dempkt :تقاضای مشتری k از محصول p در دوره t ACpi : هزینه آماده سازی برای تولید محصول p توسط کارخانه i CS pk:هزینه مواجه با هر واحد کمبود محصول p در تأمین تقاضای مشتری k CAPJj: ظرفیت مرکز توزیع j ام CAPT : ظرفیت هر کامیون بر حسب حجم محصولات RAIijm :قابلیت اطمینان سیستم حمل و نقل نوع m در مسیر i به j RAJjmk : قابلیت اطمینان سیستم حمل و نقل نوع m در مسیر j به k R :یک عدد بزرگ متغیر های تصمیم PB pit : تعداد تولید از محصول p توسط کارخانه i در دوره t PX pijtm :تعداد محصول p ارسالی بـا سیسـتم نـوع m از کارخانـه i بـه مرکـز توزیـع j در دوره t PY pjktm :تعداد محصول p ارسالی با سیستم نوع m از مرکز توزیع j بـه مشـتری k در دوره t IYpjt : میزان موجودی آخر دوره t از محصول p در مر کز توزیع j Shpkt : میزان کمبود بصورت پس افت از محصول p برای مشتری k در دوره t X pit : اگر محصول p در کارخانه i در دوره t تولید شود، یک و در غیـر ایـن صـورت صفر است .
با توجه به مطالعاتی که در زمینه سیستم های تولید- توزیع انجام شده است ، در مدل هـای چند هدفه در حالت چند تولید کننـده، قابلیـت اطمینـان بـرای سیسـتم هـای حمـل و نقـل بـه 1 Analysis of Variance, (ANOVA) صورت یک تابع هدف و همچنین اولویت بندی مشتریان برای تأمین تقاضاهای آن ها کمتـر مورد توجه بوده است که در مدل ارایه شده در این مقاله بیشتر بدان هـا پرداختـه شـده اسـت ."