چکیده:
تحقیق مزبور از نوع پیمایشی _توصیفی بوده که جامعۀ آماری آن کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفهای و ادارات تابعه و کارشناسان بخش صنعت و نیز اساتید دانشگاهها و مراکز علمی کشور بودهاند. اطلاعات مورد نظر در این پژوهش از طریق پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته جمعآوری و برای انتخاب بهترین دوره و مهارت از منظر چهار دیدگاه (نیاز بازار کار و صنعت، توجه به توسعۀ کارآفرینی، توجه به اشتغالزایی فارغ التحصیلان و برابری الویتها) از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر، حاکی از آن است که در انتخاب مهارتها براساس توجه به نیاز بازار کار و صنعت اولویتها عبارت بودند از: اول مهارت تعمیر و نگهداری طیف سنج جرمی، اولویت دوم مهارت کار با طیف سنج جرمی، اولویت سوم مهارت تعمیر و نگهداری طیف سنج تفرق اشعۀ ایکس، اولویت چهارم مهارت تعمیر و نگهداری کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی و اولویت پنجم مهارت کار با طیف سنج تفرق اشعۀ ایکس در توجه به توسعۀ کارآفرینی به ترتیب عبارتند از: دورۀ کاربر آزمایشگاه کروماتوگرافی با مهارت کار با کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی، مهارت کاربر آسیاب فرنیش با مهارت کار با آسیاب فرنیش، کاربر اشعۀ ایکس با مهارت کار با طیف سنج تفرق اشعۀ ایکس، مهارت تعمیر و نگهداری طیف سنج مرئی – فرابنفش و مهارت کار با رفراکتومتر انتخاب شده است. در دیدگاه توجه به اشتغالزایی فارغ التحصیلان مهارتها به ترتیب عبارتند از: مهارت کار با دستگاه لایه نشانی در خلا با تبخیر حرارتی، مهارت تعمیر و نگهداری طیف سنج جرمی، مهارت کار با کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی، مهارت تعمیر و نگهداری رزونانس مغناطیس هسته - تبدیل فوریه، مهارت کار با کروماتوگرافی مایع تهیهای با کارایی بالا انتخاب شدند و و در رویکرد برابری اولویتها نتایج نشان میدهد که اولویت اول دورۀ کاربر آزمایشگاه طیف سنجی با مهارت تعمیر و نگهداری طیف سنج جرمی، اولویت دوم دورۀ کاربر آزمایشگاه کروماتوگرافی مربوط با مهارت کار با کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی، اولویت سوم دورۀ کاربر آزمایشگاه طیف سنجی با مهارت کار با طیف سنج جرمی، اولویت چهارم دوره کاربر طیف سنج اشعۀ ایکس با مهارتهای کار با طیف سنج تفرق اشعۀ ایکس و تعمیر و نگهداری طیف سنج تفرق اشعۀ ایکس تشخیص داده شده است.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات مورد نظر در این پژوهش از طریق پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته جمع آوری و برای انتخاب بهترین دوره و مهارت از منظر چهار دیدگاه (نیاز بازار کار و صنعت ، توجه به توسعة کارآفرینی ، توجه به اشتغالزایی فارغ التحصیلان و برابری الویت ها) از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است .
برای نیازسنجی ایجاد رشته های آموزش فنی و حرفه ای نوین توجه به ویژگی ها زیر الزامی می باشد: نقش شایستگی شغلی فراگیران در ایجاد رشته های جدید آموزشی : آموزش با تمرکز بر شغل به دنبال رساندن سطح مهارت، دانش یا نگرش افراد به مقیاسها و استانداردهای مورد نیاز در راستای انجام مناسب وظایف است .
امروزه سنگاپور سه رویکرد استراتژیک در راستای استفاده از فناوریهای نوین را به شرح زیر مدنظر قرار داده است : ارائة خدمات به عنوان قطب خدمات تجاری و منطقه ای برای کشورهای مجاور، فعالیت به عنوان مقر اصلی و مرکز فعالیت های تحقیق و توسعه برای شرکت های بین المللی که تمام این رویکردها بر پایه کسب فنارویهای نوین از خارج از کشور پایه ریزی شده است (٢٠٠١ ,Fonash).
از منظر توجه بیشتر به توسعة کارآفرینی مهارتهای مورد نیاز سازمان آموزش فنی و حرفه ای در زمینه زیست فناوری چه هستند؟ در این دیدگاه با در نظرگرفتن این موضوع که دغدغة اصلی سازمان توسعة کارآفرینی باشد، توسعة کارآفرینی بی نهایت مهمتر از نیاز بازار کار و صنعت و اشتغالزایی فارغ التحصیلان فرض شد.
از منظر توجه بیشتر به اشتغالزایی فارغ التحصیلان مهارتهای مورد نیاز سازمان آموزش فنی و حرفه ای در زمینة زیست فناوری چه هستند؟ در این دیدگاه با در نظرگرفتن این موضوع که دغدغة اصلی سازمان ایجاد اشتغالزایی باشد.