چکیده:
امروزه اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سنجش و ارزیابی عملکرد افراد در سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. بررسی اثربخشی آموزشی و عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است. مسأله اصلی تحقیق حاضر نیز عبارت است از اینکه چه عواملی بر اثربخشی آموزشی تأثیرگذار هستند؟ و چه رابطهای بین شناخت معلمان از اهداف نظام آموزش و پرورش و اثربخشی آموزشی وجود دارد؟ چارچوب مفهومی و نظری پژوهش تلفیقی از رویکرد الگوی هدف، اثربخشی فردی و نظریه اثربخشی آموزشی اندرسون میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمانی میباشد که در شهر سنندج در سال تحصیلی 91– 90 که مشغول به تدریس بودند، که کلا 1200 نفر بودند و با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی 300 نفر از آنها انتخاب گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میان شناخت معلمان از اهداف نظام آموزش و پرورش و اثربخشی آموزشی رابطه معناداری وجود دارد. دیگر نتایج تحقیق نیز بیانگر آن است که سطح اثربخشی آموزشی معلمان در سطح متوسط و پایین قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
مسأله اصلی تحقیق حاضر نیز عبارت است از این که چه عواملی بر اثربخشی آموزشی تأثیرگذار هسـتند؟ و چه رابطه ای بین شناخت معلمان از اهداف نظام آموزش و پرورش و اثربخشی آموزشـی وجـود دارد؟ چارچوب مفهومی و نظری پژوهش تلفیقی از رویکرد الگوی هدف ، اثربخشی فردی و نظریه اثربخشی آموزشی اندرسون می باشد.
لذا بخشی از مسأله اصلی تحقیق حاضر آن است که چرا اثربخشی آموزشی در ایران به ویژه در دوره متوسطه که اندیشمندان این دوره را دوران طوفـان ، فشـار و نقطـه عطـف زندگی نام نهاده اند و در گزارش نهایی اجلاس منطقه ای یونسکو به عنوان یک دوره انتقالی میان آموزش عمومی غیرتخصصی و دوره آموزش عالی معرفی گردیـده اسـت و در نظـام تعلیم و تربیت کشورهای مختلف جهان اهمیت اسـتراتژیک دارد(جورابچیـان ، ١٣٧٨: ٨)، کاهش یافته است ؟ با توجه به تعریف اثربخشی آموزشی ، معلمان زمانی دارای اثربخشی آموزشـی هسـتند که بتوانند اهداف نظام آموزش و پرورش را برآورده سازند.
آیا ایـن موضـوع (شـناخت معلمـان از اهداف سازمان آموزش و پرورش ) در کشور ما نیز صادق است ؟ بنابراین بخش دیگری از مسأله تحقیق ، بررسی میزان شناخت معلمان کشـورمان از اهـداف فعلـی نظـام آمـوزش و پرورش است و در نهایت چه رابطه ای بین میزان شناخت معلمان از اهداف مقطع متوسطه و میزان اثربخشی آموزشی مدارس وجود دارد؟ تـا بـه امـروز چنـدین نسـل از تحقیقـات تجربی اثربخشی مدارس می گذرد.
بـا توجه به چارچوب نظری ، آزمون فرضیه های اصلی ذیل مد نظر می باشد: ١- بین میزان شناخت معلمان از اهداف مقطع متوسطه و اثربخشی آموزشـی رابطـه وجود دارد.