چکیده:
در پژوهش حاضر، عوامل موثر بر موفقیت دانش آموزان دوره متوسطه استان یزد در کسب رتبه نخست ورود به دانشگاه های کشور طی سال های ٨٤ الی ٨٨ بررسی شـده اسـت . روش پـژوهش ، توصیفی بوده که در خلال آن از تحلیل اسنادی و پیمایش استفاده شده است . نمونه آماری پژوهش حاضر شامل ٣٨١ نفر از دانش آموزان پذیرفته شـده در کنکـور ورودی دانشـگاه هـای کشـور طـی سال های ٨٤ الی ٨٨ از استان یزد بوده که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده های حاصل به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ؛ میانگین معنادار تـاثیر عوامـل مـورد بررسـی شـامل ؛ فـردی ٣٥٦(٢٢٩٣=t؛ ٠٠١=sig)، عوامـل خانوادگی ٣٢٨(٧٢٩=t؛٠٠١=sig)، عوامل مذهبی ٣٧٨(٢٢٤=t؛ ٠٠١=sig)، عوامـل آموزشـی ٣٢٤(٥٦٣=t؛ ٠٠١=sig)، عوامــل فرهنگــی ٣٢٧(٨٩٤=t؛ ٠٠١=sig)، عوامــل اقتصـــادی ٣٦٨(١٨٧٢=t؛ ٠٠١=sig)، عوامــل اجتمــاعی ٣٧١(٢٢٦٦=t؛ ٠٠١=sig) و عوامــل اقلیمــی ٣٥(١٢٥١=t؛ ٠٠١=sig) بوده است (٠٠١≥P). تحلیل استنباطی نشان داد که ؛ در میزان تاثیر هـر یک از عوامل مذکور بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی مورد بررسی ، نیز تفاوت های معنادار بـه دست آمده است . تحلیل رتبه بندی تاثیر عوامل مذکور در کسب رتبه نخست ورود به دانشگاه های کشور نیز به ترتیب شامل عوامل ؛ اجتماعی ، مذهبی ، اقتصادی ، فردی ، اقلیمی ، آموزشی ، خـانوادگی و فرهنگی بوده است .
خلاصه ماشینی:
000 بررسی نتایج ارائه شده آزمون تی تک نمونه ای (جدول شماره ١)، حاکی از آن است که میانگین تأثیر گویه های عوامل فردی ، خانوادگی ، مـذهبی ، آموزشـی ، فرهنگـی ، اقتصـادی ، اجتماعی ، اقلیمی در موفقیت دانش آموزان دوره متوسطه استان یزد، در کسب رتبه نخسـت ورود به دانشگاه های کشور از دیدگاه پاسخ گویان در حد زیاد بوده است .
235 22 بررسی نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه (جدول شماره ٢)، حاکی از آن است کـه در مؤلفه تأثیر عوامل فردی در موفقیت دانش آموزان دوره متوسطه استان یزد در کسب رتبه نخست ورود بـه دانشـگاه هـای کشـور، برحسـب متغیرهـای تعـدیل کننـده سـطح سـواد مادر(٢٦٧٠=F) و متوسط درآمد خانواده (٥١٩٢=F) تفاوت معناداری بین میانگین گروه ها در سطح معناداری ٠.
115 35 بررسی سؤال اصلی شماره نهم پژوهش حاضـر حـاکی از آن اسـت کـه بـین عوامـل هشتگانه ؛ فردی ، خانوادگی ، مذهبی ، آموزشی ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و اقلیمی تـأثیر گذار بر موفقیت دانش آموزان دوره متوسطه اسـتان یـزد در کسـب رتبـه نخسـت ورود بـه دانشگاه های کشور طی سال های ١٣٨٤ الی ١٣٨٨ تفاوت معنادار وجود دارد.
505 000 بررسی نتایج آزمون بـونفرونی مربـوط بـه تـأثیر عوامـل فـردی ، خـانوادگی ، مـذهبی ، آموزشی ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و اقلیمی بر موفقیـت دانـش آمـوزان دوره متوسـطه استان یزد در کسب رتبه نخست ورود به دانشگاه های کشور طی سال های ١٣٨٤ الی ١٣٨٨ بیانگر آن است که از دیدگاه دانش آموزان ؛ ١- تأثیر عوامل فردی بیشتر از خانوادگی ، فرهنگی و آموزشی در سطح معناداری ٠.