چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت اخلاقی، عملکرد حسابرسی داخلی و گرایشهای اخلاقیبر تصمیم گزارشگری مالی است. جامعة آماری این پژوهش، حسابداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مستقر در استان فارس و حسابداران شرکتهای فعال در شهرک صنعتی شیراز است و بین این دو گروه مقایسه صورت گرفته است. از تعداد 21 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که دفتر آنها در استان فارس مستقر بوده است، تعداد 167 پرسشنامه جمعآوری شده، و در گروه دوم تعداد 255 پرسشنامه جمعآوری و تحلیل گردیده است. در تحقیق حاضر، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است و جهت تحلیل دادهها، از آزمونهای تحلیل کوواریانس، واریماکس و تست سوبل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت اخلاقی و عملکرد حسابرسی داخلی با هم تعامل دارند و بر انجام عمل غیراخلاقی تأثیر میگذارند. به طور خاص، یافتهها نشان میدهد احتمال این که حسابدار، در شرایط وجود مدیریت اخلاقی ضعیف و عملکرد حسابرسی داخلی قوی در مقایسه با شرایط دیگر، یک عمل غیراخلاقی انجام دهد، کمتر است. در مجموع، نتایج حاکی از آن است که گرایشهای اخلاقی افراد بر تصمیمهای گزارشگری مالی اخلاقی توسط آنان و جلوگیری از اعمال غیراخلاقی، مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
"این آزمون اثر تعدیلی متغیر کنترل (گرایش های اخلاقی افراد) بر متغیرهای مستقل (مدیریت اخلاقی و عملکرد حسابرسی داخلی ) را به طور همزمان بر متغیر وابسته (تصمیم گیری برای انجام ثبت سؤال برانگیز در دفتر روزنامه ) بررسی می نماید.
با توجه به این که سطح معناداری کوچکتر از ٥% است ، بنابراین ، یافته ها حاکی از تأیید اثر تعدیل - کنندگی گرایش های اخلاقی افراد در تأثیر همزمان مدیریت اخلاقی و عملکرد حسابرسی داخلی بر تصمیم گیری جهت ثبت سؤال برانگیز در دفتر روزنامه است و فرضیه دوم تحقیق تأیید می گردد.
نتایج فرضیة اول نشـان می دهد، چنانچه در سازمان، مدیریت اخلاقی ضـعیف و عملکـرد حسابرسـی داخلـی قـوی باشد، در مقایسه با زمانی که عملکرد حسابرسی داخلـی ضـعیف و مـدیریت اخلاقـی قـوی است ، احتمال این که حسابدار، درخواست غیراخلاقی مدیر مالی را برای ثبت دفتری سؤال برانگیز انجام دهد، بسیار کم است .
نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت اخلاقی و عملکرد حسابرسی داخلی بر تصمیم هـای اخلاقی حسابداران و کارکنان بخش مالی مؤثر هستند؛ لذا به سازمانها و شرکت هـا توصـیه می شود از طریق راهکارهایی نظیر آموزش مدیران، ایجاد بسترهای لازم برای تسهیل انتقـال اطلاعات و روابط کاری سالم بین سطوح بالا و پایین سازمانی ، فضای اخـلاق را بـر محـیط مدیریتی شرکت حاکم نمایند و از طریق تقویت حسابرسـی داخلـی و نقـش ایـن واحـد در بررسی عملکرد بخش های مختلف سازمان، تصمیم گیریهای اخلاقی و پایبندی بـه اخـلاق را در سازمان خود توسعه دهند.
, (2011), The Impact of ethical leadership, the internal audit function and moral intensity on a financial reporting decision, Journal of Business Ethics, 101: 313–324."