چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر الگودهی ویدئویی بر مهارت های ارتباطی و رفتارهای چالش برانگیز در کودکان دارای اختلال های طیف اتیسم بود.
روش: مطالعه، از نوع کاربردی است که با طرح شبه آزمایشی اجرا شد. 20 دانش آموز دارای اختلال طیف اتیسم به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه تشخیصی اتیسم - تجدید نظر شده (ADI-R)، جمع آوری و با مدل تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه آزمایش از نظر مهارت های ارتباطی (F(1،18)= 31.74، p< 0.01) و رفتارهای چالش برانگیز (F(1،18)= 9.91، p< 0.01) تفاوت معناداری با گروه گواه دارد.
نتیجه گیری: الگودهی ویدئویی باعث بهبود مهارت های ارتباطی و کاهش رفتارهای چالش برانگیز شده است. استفاده از الگودهی ویدئویی در بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای چالش برانگیز کودکان دارای اختلال های طیف اتیسم موثر است.
Objective: The purpose of present study was to investigate the influence of video modeling on communication skills and challenging behaviors in children with autism spectrum disorders.
Method: In this Quasi-experimental study، twenty students with autism spectrum disorders were selected for sampling. Data were collected by Autism Diagnostic Interview - Revised ADI-R، and analyzed by covariance analysis.
Results: The results showed that the experimental group in the point of communication skills (F(1،18)= 31.74، p< 0.01) and challenging behaviors (F(1،18)= 9.91، p< 0.01) have significantly different with control group. This results show that Video modeling improve communication skills and reduce challenging behaviors in children with autism spectrum disorders.
Conclusion: We can conclude that use of video modeling effectively improve communication skills and challenging behaviors in children with autism spectrum disorders.