چکیده:
گردشگری یک نظام پیچیدهای است که رقابت در عرصهی آن بدون انجام تمهیدات لازم و بدون درک نیازها و اقتضائات آن غیرممکن است. بنابراین، کارآمد کردن هرچه بیشتر توسعه گردشگری و ارتقاء پیامدهای مثبت آن، نیازمند مدیریت یکپارچهی آن میباشد. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از پرسشنامه و تحلیلهای آماری به ارزیابی نقش مدیریت یکپارچه گردشگری، به عنوان راهبرد توسعه منطقهای در استان آذربایجان غربی بپردازد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی (130 نفر) میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی، مجموعا 100 نفر به عنوان نمونه تعیین و انتخاب گردیده است. در تجزیه و تحلیل اطلاعات، از شیوههای آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی جهت آزمون فرضیات پژوهش، از آزمون کای اسکوار (خی دو) استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که میان مدیریت یکپارچه گردشگری و توسعه منطقهای در استان آذربایجان غربی و مؤلفههای مورد بررسی ارتباط معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون کای اسکوار، مؤلفههای تقویت سازمانی و ظرفیتسازی و مشارکت ذینفعان، با مدیریت یکپارچه گردشگری رابطه معناداری دارند. در ضمن نتایج آزمون مدل ارائه شده برای متغیرها در محیط نرمافزار Amos22 نشان میدهد که مدل ارائه شده برای روابط متغیرها، 76 درصد از واریانس متغیر وابسته پژوهش (توسعه منطقهای) را پیشبینی میکند. برای توسعه منطقهای در راستای گردشگری، تقویت سازمانی و ظرفیت سازی و ارتباطات و مشارکت تمامی ذینفعان، به عنوان راهبردی اساسی مطرح است.
خلاصه ماشینی:
"در بخش تحلیل های استنباطی، پس از شناسایی متغیرهای اصلی، طبق مدل مفهومی (شکل شماره ٢)، در سطح اول از تحلیل ، (تقویت سازمانی و ظرفیت سازی، ارتباطات و مشارکت ذی نفعان گردشگری) به عنوان متغیرهای مستقل در ارتباط با، (مدیریت یکپارچه گردشگری)؛ به عنوان متغیر وابسته ، و در سطح دیگر، (مدیریت یکپارچه گردشگری) به عنوان متغیر مستقل در ارتباط با (توسعه منطقه ای استان آذربایجان غربی)؛ به عنوان متغیر وابسته برای تعیین رابطه معناداری بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است .
بر اساس جدول شماره ٦، تمامی مؤلفه های مربوط به مدیریت یکپارچه گردشگری، در ارتباط با متغیر وابسته ، معنیدار بوده و بر توسعه منطقه ای استان تأثیر دارد، به طوریکه مؤلفه های "تقویت سازمانی و افزایش اعتبار برای بخش گردشگری در آذربایجان " (با متوسط ٤.
خدمات سازمان های فناوری اطلاعات گردشگری و رسانه بنگاه های جاذبه ها گردشگری واحدهای اقامتی و زیرساخت پذیرایی مکانیسم های مدیریتی ها یکپارچه ارتباطات و مشارکت ذینفعان ظرفیت سازی و تقویت سازمانی توانمندی مقاصد توانمندی و مشارکت توانمندسازی نیروی گردشگری جوامع انسانی بهبود خدمات یکپارچه سازی ذی نفعان بهبود ارتقاء فعالیت های مشارکتی عملکردها برنامه ریزی جامع توسعه گردشگری تقویت سرمایه اجتماعی ارتقاء ظرفیت برای حفظ میراث تاریخی و طبیعی شکل ٣-الگوی مدیریت یکپارچه گردشگری استان آذربایجان غربی تحلیل مسیر تحقیق : پس از آزمون مؤلفه های مورد بررسی پژوهش ، برای اطمینان از نتایج (روابط متغیرها)، مدل مفهومی مؤلفه های پژوهش در محیط نرم افزار Amos٢٢، مورد آزمون قرار گرفته است ."