چکیده:
با عنایت به توسعه و پیشرفت کاربردهای جدید فضای سایبر پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری در حال تحقق میباشد نمونه آن فیس بوک تبدیل به سامانهای شده است که بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون کاربر در سراسر جهان مبتلابه آن هستند. موضوع امنیت از مهمترین اهداف و ارزشهای اصولی پایدار جامعه است و مهمتر از امنیت، موضوع احساس امنیت است. و بنا بر تحقیقات قبلی محقق یکی از مهمترین علل استفاده کاربران ایرانی از شبکههای اجتماعی خارجی احساس امنیت میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی، از حیث نحوه گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی (غیرآزمایشی) از شاخه مطالعات میدانی به شمار میآید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، بر نوعی رابطه علی دلالت دارد. روش انجام تحقیق، پیمایشی است. در این پژوهش ابتدا مفهوم احساس امنیت و احساس آسایش از تراکنشهای الکترونیکی بهعنوان مهمترین تهدیدهای برای جذب کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی در فضای مجازی پس از تحلیل محتوای مصاحبههای صورت گرفته با خبرگان و اساتید و فعالین حوزههای مرتبط و تحقیقات انجامشده قبلی محقق شناسایی، گردید و سپس بهوسیله پرسشنامه الکترونیکی دادهها جمعآوری و بهوسیله نرمافزارهای مرتبط، اثبات گردید، بین (جنسیت، سن و میزان استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک (بااحساس امنیت و بااحساس آسایش کاربران شبکههای اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جاسوسی اینترنتی ، تشکیل اجتماعات مجازی ، نافرمانی مدنی ، دمکراسی دیجیتالی ، افکار سازی از طریـق اینترنـت ، فرقـه گرایـی از طریـق اینترنت ، اپوزیسیون اینترنتی ، نفوذ و خرابکاری اینترنتی ، مبارزه با کنترل خبری حکومت هـا از طریق اینترنت و کسب اطلاعات از سیستم های اجتماعی و سیاسـی از طریـق اینترنـت ، برخی از راهکارهـا و تکنیـک هـایی هسـتند کـه در ایـن زمینـه بـه کـار گرفتـه شـده انـد (←عاملی ،١٣٨٥) رسانه های نوشتاری و تصویری در عصر حاضر به سـرعت اطلاعـات را جابجا و منتقل می کنند و می توانند نقش رفیعی در ایجاد یا رفع بحران های امنیت اجتمـاعی یا احساس امنیت داشته باشند (←ابهری ، ١٣٩٠) بررسی محقق نشانگر آن است که علیرغم آشنایی مسئولین شبکه های اجتماعی و لـزوم احساس امنیت به آن برای جذب مخاطبان هنوز از منظر متغیرهـای جنسـیت ، سـن ، میـزان تحصیلات ، مدت زمان آشنایی با اینترنت ، مدت زمان آشنایی با شبکه های اجتمـاعی ف یس بوک ، میزان استفاده هفتگی از اینترنت و میزان استفاده هفتگی از شبکه اجتماعی فیس بوک بررسی لازم انجام نشده تا برنامه ریزی متناسب انجام گردد لذا ضرورت یک تحقیـق علمـی در این زمینه اجتناب ناپذیر است و با عنایت به رشد جذب مخاطبان شـبکه هـای اجتمـاعی مجازی در ایران و برای پیشرفت باید از این فرصت به عنوان ابزاری قدرتمند و موثر جهت ارتقاء کیفیت زندگی متناسب با چشم انداز ایران ١٤٠٤ و برای رسـیدن بـه ایـران کشـوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه ، بـا هویـت اسـلامی و انقلابی ، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بـین الملـل اسـتفاده نمود و به همین علت در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستیم رابطه احساس امنیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتمـاعی بـا جنسـیت ، سـن ، میـزان تحصیلات و میزان استفاده چیست ؟ لذا در تحقیق حاضر ضمن بررسی رابطه احساس امنیت و احسـاس آسـایش از حیـث متغیرهای جنسیت ، سن ، میزان تحصیلات ، مدت زمان آشنایی با اینترنت ، مدت زمان آشنایی با شبکه های اجتماعی فیس بوک ، میزان استفاده هفتگی از اینترنت و میزان استفاده هفتگی از شبکه اجتماعی فیس بوک پرداخته شد، در چارچوب ده فرضیه ی زیـر موردبررسـی قـرار گرفت که تبیین آن برای برنامه ریزی فعـالین حـوزه فرهنگـی و اجتمـاعی بسـیار راهگشـا می باشد."