چکیده:
در پژوهش حاضر تأثیر ترکیبهای مختلف موسیقی و حرکات هماهنگ بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر بررسی شد. به این منظور 40 کودک کمتوان ذهنی پسر 8 تا 14 ساله، بهطور تصادفی در چهار شیوۀ تمرینی شامل حرکات هماهنگ با زمینۀ موسیقی گام ماژور (ریتم سریع)، حرکات هماهنگ با زمینۀ موسیقی گام مینور (ریتم کند)، حرکات هماهنگ بدون زمینۀ موسیقی، و بدون تمرین- بدون موسیقی (کنترل) قرار گرفتند. برای اندازهگیری مشکلات رفتاری، از سیاهۀ راتر- نسخۀ والدین (فرم آ) استفاده شد. پیشآزمون قبل از دورۀ پژوهش و پسآزمون پس از دوازده هفته تمرین ( 36 جلسه) گرفته شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که شیوۀ تمرینی "حرکات هماهنگ همراه با موسیقی گام ماژور" مشکلات رفتاری کودکان را بهطور معناداری (05/0>P) کاهش داد؛ اما شیوههای تمرینی "حرکات هماهنگ با زمینۀ موسیقی گام مینور" و " حرکات هماهنگ بدون زمینۀ موسیقی" کاهش معناداری در مشکلات رفتاری کودکان عقبماندۀ ذهنی ایجاد نکرد. در طول دورۀ پژوهش تغییر چشمگیر در نمرههای مشکلات رفتاری شرکتکنندگان گروه کنترل دیده نشد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی و مرور تحقیقات انجام گرفته نشان داد که در این پژوهش ها به استفاده از ترکیب های مختلف موسیقی همراه با حرکات هماهنگ در دو گام موسیقی مینور و ماژور و تأثیر آن بر مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی پرداخته نشده است .
حال ، با توجه به موارد ذکرشده در زمینة تأثیر موسیقی و ویژگی های درمانی مختلف آن ، در پژوهش حاضر سعی شده است که از حرکات موزون با هماهنگی دست و پا، هماهنگی بینایی و حسی – حرکتی به صورت ترکیب با زمینة موسیقی گام ماژور (ریتم سریع ) و مینور (ریتم کند) در چهار گروه استفاده شود تا تأثیر این شیوه ها بر مشکلات رفتاری کودکان عقب ماندة ذهنی بررسی شود.
نتایج این پژوهش در راستای اهداف پژوهشی است و نشان داد که شیوة تمرینی "حرکات هماهنگ همراه با موسیقی گام ماژور" مشکلات رفتاری کودکان را به طور معناداری کاهش داد، هرچند نمی توان گفت که کاهش معنادار مشاهده شده در مشکلات رفتاری شرکت کنندگان 324 رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٣، پاییز ١٣٩٤ این گروه به مرز کمال رسیده است .
بنابراین ، اگرچه در پژوهش حاضر هیچ گونه دادة نوروشیمیایی و فیزیولوژیکی جمع آوری نشد، این احتمال وجود دارد که دوازده هفته تمرین حرکات هماهنگ همراه با موسیقی گام ماژور سنتز و متابولیسم نوروترنسمیترهای کلیدی مغز را بهبود بخشیده و در نتیجه به طور پایداری مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی را کاهش داده باشد."