چکیده:
تمدنسازی دینی بهوسیله نظامسازی اجتماعی با اتکا به آموزههای دینی و در جهت تحقق اهداف و غایت حکومت اسلامی باید انجام شود. یکی از مهمترین حوزههای تعاملی انسانها در جامعه، حوزه کسب و کار است که نظام تبلیغات تجاری یکی از زیر نظامهای آن است. در عصر حاضر غالبا بهواسطه شرایط اقتصادی و کاهش رونق بازار، تولیدکنندگان متوسل به شیوهای از تبلیغات شدهاند که طی آن با در نظر گرفتن جایزه برای محصولات خود، سعی در جلب توجه مخاطب برای خرید میکنند. در نوشتار حاضر با تحلیل محتوای کیفی؛ 87 تیزر تبلیغات تجاری جایزهدار پخش شده از تلویزیون مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند که در نتیجه مشخص شد تحریک مخاطب از طریق ایجاد طمع در مخاطب برای رسیدن به جوایز گرانقیمت بنمایه ترغیبی این تبلیغات را شکل میدهد. ایجاد آرزو و امل برای رسیدن به جوایز گرانقیمت بستری میشود برای ایجاد حرص و طمع در مخاطب تا بلکه بتواند با خرید محصول جایزهدار، به آرزوی ایجاد شده برسد. در تحلیل انتقادی این تبلیغات به آسیبهای تربیتی و فرهنگی ایجاد شده در افزایش طمع در جامعه از نگاه اسلامی، اشاره شد. از جمله آثار مخرب حرص و طمع در مصرفکننده میتوان به افزایش حب مال، ایجاد مدعین به مال دیگری، از بین بردن احساس قناعت و رضایت به داشتهها، ایجاد امل و آرزوی طولانی و زینت دادن دنیا و تقویت آن در مخاطب اشاره کرد. تبلیغات تجاری جایزهدار چون مبتنیبر عنصر طمع برای دست یافتن به جوایز گرانقیمت طراحی میشود، زمینهساز ایجاد آثار مخرب طمع در جامعه خواهند بود.
Assessment of ups and downs of justice or the impact of policies on improvement or deterioration of justice depends on introduction of an index for justice. Due to insufficiency of distributive justice indices (poverty and inequality) to represent the dimensions of economic justice in Islam، this paper aims to introduce a new composite index، which can help to monitor the strategic objectives of the Islamic Republic، for economic justice. For this reason، the theoretical basis of economic justice firstly and then the combined index methodology are introduced. Afterwards، based on an elite two-staged Delphi، weighting dimensions of index is identified، and for the first time combined index of economic justice is calculated during 2000 first decade، and validity of that is confirmed by W. Candle Test. The results show that the all index trend has declined with slight slope. In the final years of the mentioned period، the components of supporting property rights and adherence to the agreements and transactions declined. During the entire period، the components of the optimal utilization of resources and the right of future generations of natural resources have had an inconvenient situation.
خلاصه ماشینی:
درآمدی بر تحلیل انتقادی تبلیغات تجاری جایزه دار ازمنظر اسلامی سعید مسعودیپور،٭مصباح الهدی باقری ٭٭ تاریخ دریافت ١٣٩٣/٨/١٩ تاریخ پذیرش ١٣٩٤/٤/٧ تمدن سازی دینی به وسیله نظام سازی اجتماعی با اتکا به آموزه های دینی و در جهت تحقق اهداف و غایت حکومت اسلامی باید انجام شود.
در نوشتار حاضر با تحلیل محتوای کیفی ؛ ٨٧ تیزر تبلیغات تجاری جایزه دار پخش شده از تلویزیون مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند که در نتیجه مشخص شد تحریک مخاطب از طریق ایجاد طمع در مخاطب برای رسیدن به جوایز گران قیمت بن مایه ترغیبی این تبلیغات را شکل می دهد.
با توجه به چرخه زیر اگر چه هدف افزایش تبلیغات ، افزایش درآمد برای کار فرهنگی بوده است ، اما به نظر می رسد افزایش تبلیغات خود یکی از بسترهای مهم در آسیب رساندن و تخریب بایسته های سبک زندگی اسلامی است (شکل ١).
برای تحلیل انتقادی با تکیه بر آموزه های اسلامی ، محور اصلی بحث موضوع طمع و ولع ایجاد شده در این تبلیغات قرار گرفته است .
انحرافات مصرفی در اثر تبلیغات تجاری جایزه دار زمانی که هدف مصرف با توجه به مبانی جهان بینی مشخص شد،می توان رهنمون های سلبی و ایجابی برای تحقق این هدف را ارائه کرد.
جامعه اسلامی که در آن آموزه های دینی بر قناعت و رضایت به داشته های مادی و رعایت اعتدال در مصرف و تمتع مادی تأکید می کنند، اما در نقطه مقابل نظام تبلیغات تجاری آن محرک طمع و افزایش حرص در افراد است ، به اهداف خود نخواهد رسید.