چکیده:
دستیابی به اصلیترین معیارهای کیفیت در آموزش عالی، از الزامات اساسی برای اجرای مناسب هر یک از رویکردهای تضمین کیفیت در بهبود آموزش عالی و رشته های درسی است . تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل ، ملاکها و نشانگرهای موثر در تضمین کیفیت رشته مدیریت آموزشی و تعیین میزان اهمیت و اولویت آنها نسبت به یکدیگر انجام شد. روش تحقیق ، کیفی و ابزار مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک است . برای تحلیل یافته های مصاحبه از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله بندی و برای تحلیل اسناد و مدارک از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد. مصاحبه نیمه ساختارمند با ١١ نفر از خبرگان حوزه تضمین کیفیت و استادان گروه علوم تربیتی دانشگاه های دولتی شهر تهران انجام گرفت . ضمن مصاحبه ، برای شناسایی جامع عوامل ، ملاکها و نشانگرها، ٣٧ واحد مطالعاتی در زمینه ارزیابی و تضمین کیفیت رشته های درسی بررسی شد. نتایج نشان داد که هفت عامل دانشجویان ، اعضای هیات علمی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، جایگاه سازمانی سازماندهی و مدیریت گروه ، فرایند یاددهی-یادگیری، دوره های آموزشی مورد اجرا و دانش آموختگان ، به عنوان عوامل اساسی در تضمین کیفیت برنامه آموزشی رشته مدیریت آموزشی اهمیت دارند و از این میان عامل جایگاه سازمانی، سازماندهی و مدیریت گروه با بار اطلاعاتی ٠.٥١ و ضریب اهمیت ٠.١٧ بالاترین اولویت را در بین سایر عوامل دارند و سایرعوامل در اولویت های بعد از آن قرار دارند. ملاک نحوه تبادل تجربه از عامل اعضای هیات علمی، با بار اطلاعاتی ٠.٦٨٨ و ضریب اهمیت ٠.١٧ بالاترین اولویت را نسبت به کل ملاکهای پژوهش دارا بود و نشانگر تعداد مقاله های منتشر شده در مجلات معتبر علمی از عامل اعضای هیات علمی با بار اطلاعاتی ٠.٨٠٠ و ضریب اهمیت ٠.٠٤٥ بالاترین اولویت را نسبت به سایر نشانگرها داشت .
خلاصه ماشینی:
فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی Evaluation Studies &Journal of Educational Measurement سال پنجم ، شمارة١٠، تابستان ١٣٩٤، صص ٦٠- ٣١ Vol. 5, No. 10, summer 2015 واکاوی عناصر مؤثر بر تضمین کیفیت رشته مدیریت آموزشی با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون * ** *** **** واژه های کلیدی: * دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول gh_shams@sbu.
در پژوهش حاضر سعی شده تا عوامل مؤثر بر تضمین کیفیت ، به صورت مدلی یکپارچه ، متناسب با رویکرد کیفیت جامع در نظر گرفته شود و با توجه به پیشینه تحقیق سعی شد تا همۀ عوامل ، ملاکها و نشانگرهای اساسی درونداد، فرایند، برونداد و پیامدهای برنامه آموزشی در رشته مدیریت آموزشی شناسایی و میزان اهمیت و اولویت آنها نسبت به یکدیگر به روشنی مشخص شود.
در این پژوهش برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق ، به صورت هدفمند با خبرگان حوزة تضمین کیفیت و اعضای هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه های دولتی شهر تهران به تعداد ١١ نفر، مصاحبه نیمه ساختارمندی صورت گرفت و نظر آنها نسبت به چارچوب مفهومی تحقیق و عوامل درونداد، فرایند، برونداد و پیامد مؤثر بر تضمین کیفیت رشته مدیریت آموزشی پرسیده شد.
58 فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی - در نهایت ، با توجه به اینکه پیشینه پژوهش از خلاء موجود در امر شناخت شاخص ها و نشانگرهای ضروری اولیه برای استقرار نظام تضمین کیفیت در سطح برنامه های آموزشی حکایت دارد و تحقیق حاضر فقط در حوزه علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی) انجام شده است ، پیشنهاد میشود تا مسئولان امر، سایر رشته های درسی دایر در مراکز آموزش عالی را نیز مورد ارزیابی کیفی قرار دهند و به تدوین مجموعه مناسبی از ملاکها و نشانگرهای مؤثر در ارزیابی کیفیت بپردازند و موجبات بهبود و توسعه وضعیت کیفی آنها را فراهم کنند.