چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی انگیزه های حضور تماشاگران و نقش آن بر وفاداری به مقصد در بیست و هفتمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان بود. روش تحقیق همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شد. بدین منظور 368 نفر از تماشاگرانی که برای تماشای مسابقات تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان حضور داشتند به شکل کاملا تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه انگیزه های مشارکت (محقق ساخته) و وفاداری به مقصد بودند که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید متخصص تایید و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب (83/0، 81/0) به دست آمد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد، عامل جذابیت و هیجان عامل اصلی حضور تماشاگران در تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، از بین مولفه های انگیزه مشارکت به ترتیب عامل جذابیت و هیجان با بتای استاندارد 305/0، ویژگی های ورزش و سطح رقابت با بتای 275/0 و اجتماعی شدن با بتای 147/0 بر وفاداری به مقصد تماشاگران تاثیر گذار هستند. پیشنهاد می شود به عواملی همچون ارائه خدمات مطلوب در بخش حمل و نقل، ایجاد هماهنگی بین سازمان های مختلف درگیر در برگزاری تور دوچرخه سواری بین المللی و بهره گیری از روش های استاندارد و بین المللی در برگزاری رویداد به منظور افزایش حضور تماشاگران و سطح کیفی مسابقات توجه شود
The aim of the current study was to investigate motivations of spectators’ attendance and its role in loyalty to destination in the 27th Azerbaijan International Cycling Tour. Research method was correlation and was conducted as a field study. For this purpose، 368 spectators who had participated in 27th Azerbaijan International Cycling Tour were randomly selected as the sample of the research. Attendance motivation questionnaire (Researcher-made) and loyalty to destination
questionnaire were used to collect data; their face and content validity were confirmed by sport management professionals and their reliability was obtained by Cronbach's alpha coefficient as respectively 0.83 and 0.81. Results of the Friedman’s test showed that attraction and excitement factor was the main factor of spectators’ attendance in the 27th Azerbaijan International Cycling Tour. Furthermore، results of regression analyses showed that among the components of attendance motivation، attraction and excitement factor (standard beta=0.305)، sport features and
competition level (standard beta=0.275) and socialization (standard beta=0.147) respectively had the most effects on loyalty to destination. In order to increase the spectators’ attendance and quality level of matches، it is recommended that appropriate services in the transportation sector should be provided، coordination between various organizations involved in international cycling tour should be made and standard and international methods should be employed to hold the events.