چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از اینترنت و هویت اجتماعی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خلخال انجام شد. چهارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه نظریه پردازانی همچون کاستلز، برگر، اسلوین ، شری تارکل و . . . ارائه شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و قابلیت اعتماد نیز با استفاده از ضریب آ فای کرونباخ در مجموع به طور میانگین برای متغیرهای مستقل ٠.٧٦٣ و برای متغیر وابسته ٠.٨٦١ به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش ، شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خلخال به تعداد ٤٦٣٣ نفر (٢١٥٠نفر دانش آموز پسر و ٢٤٨٣ دانش آموز دختر)می باشد که از بین آنها تعداد ٣٥٧ نفر(١٦٦ نفر دانش آموز پسر و ١٩١ نفر دانش آموز دختر) با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان استفاده از اینترنت (متغیر مستقل ) با پنج بعد متغیر وابسته که شامل هویت فردی (٠ ٠٥=r)،، جمعی (٤٩٢.-=r)، خانوادگی (١ ٦.-=r)،، ینی (٢ ٦.-=r)، و ملی (٧٨٣.-=r)، رابطه عنی داری دارد ولی با بعد هویت جنسیتی (١ ٠٠=r)، رابطه معنا اری ندارد.
خلاصه ماشینی:
"از همین رو این پژوهش ، درصدد پاسخگویی به این سوال است که چه رابطه ای بین میزان استفاده از اینترنت و برخورداری از مؤلفه های هویت درمیان دانش آموزان شهر خلخال وجود دارد؟ از نظر جامعه شناختی هویت به این لحاظ اهمیت دارد که یکی از عوامل مهم انسجام اجتماعی و وفاق ملی در هر جامعه تلقی می شود.
در این زمینه استفاده از اینترنت می تواند به رشد مهارت های مختلف یادگیری ، ماهرت تعامل با فرهنگ های مختلف ، پردازش دانش و به کارگیری آن در قلمروهای زندگی اجتماعی ، گسترش ظرفیت های فرد برای فعلیت بخشیدن به هویت شخصی خود، نظم بخشیدن به زندگی اجتماعی خود ، تحکیم پیوندها و انسجام اجتماعی شود و از سوی دیگر به تنش های هویتی در جامعه ، تقویت هویت های فرهنگ مقابل ، عدم توانایی در ایجاد ارتباط با واقعیت ها، شکاف نسل ها و در بلندمدت به بیگانه سازی بخش هایی از جامعه منجر شود.
بحث و نتیجه گیری در دنیای کنونی که انفجار اطلاعات در آن به وقوع پیوسته و بخش عظیمی از انسان ها و به ویژه جوانان در معرض پیامدهای آن قرار گرفته اند، هویت مبنا و معنای گذشته خود را از دست داده است و شدت و دامنه تغییرات هویتی در نسل های جدید به حدی است که در برخی موارد چالش ها و بحران های هویتی را پدید آورده است و برخلاف گذشته ، فرایند انتقال هویت بیش از آن که در زمینه ارزش ها، باورها، رفتارها و خلاصه هویتشان از والدین و محیط مادی و بومی متأثر باشند از رسانه ها، صنعت ، فرهنگ ، همسالان و جوانان دیگر که چه بسا از دیگر کشورها باشند، تأثیر می پذیرند."