چکیده:
امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان فرصت نقش مهمی در تعیین راه حل مسائل ، اداره کردن تشکیلات ، ارتقای سطح رضایت مندی کارکنان و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهدافشان در کلیه سطوح از خانواده ها تا ملت ها ایفا میکند که نمونه آن فیس بوک با بیش از هشتصدمیلیون کاربر است . پژوهش حاضر از حیث هدف ، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی (غیرآزمایشی) به شمار میآید. از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق ، بر نوعی رابطه علی دلالت دارد. روش انجام تحقیق پیمایشی است . این پژوهش به طراحی مدلی بدیع برای عوامل جذب مخاطب به شبکه های اجتماعی مجازی منجر شد. برای این کار ابتدا راهبردهای جذب در فضای مجازی پس از تحلیل محتوای مصاحبه های صورت گرفته با خبرگان و استادان و فعالان حوزه های مرتبط شناسایی و رتبه بندی شد و با عنایت به مدل نیازجویی(استفاده و رضایت مندی) و مدل پذیرش فناوری مدل اولیه پیشنهادی طراحی و سپس به وسیله پرسش نامه الکترونیکی داده ها جمع آوری و به وسیله مدل معادلات ساختاری تحلیل عاملی مدل اثبات و مناسب تشخیص داده شد. بالاترین رتبه جذب کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی مجازی مربوط به متغیر سهولت و سادگی استفاده از شبکه ها، سپس متغیر احساس لذت بردن و در پایین ترین مرتبه جذب ، متغیر احساس سودمندی از شبکه های اجتماعی رتبه بندی عوامل را تشکیل میدهند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه در سال های اخیر، شبکه های اجتماعی مجازی مانند فیس بوک تبدیل به سامانه ای شده است که بیش از هشت صد میلیون کاربر در سراسر جهان دارد این موضوع ارزش بررسی عوامل جذب کاربران را دوچندان میکند.
در سالهای اخیر، تحقیقات بسیاری در زمینه توانمندی های شبکه های اجتماعی مجازی و شناسایی و تأثیرات آن بر جوامع انجام شده است که نیاز به بومیسازی و احصاء عوامل متناسب با ایران کاملا مشهود است از آن جمله جونیسون ١ و دلفین کورویسیرب ٢ در مقاله تجربه تفاوت های فرهنگی، با شبکه های اجتماعی جهت تعهد ارتباط مستمر به فیس بوک، اعلام می کند به رغم تشابه سایت های شبکه های اجتماعی، طراحی آن ها به طوری ظریف متفاوت است و این طراحی ظریف و قوی ناشی از تفاوت فرهنگی گروه های همگن است و تحت تأثیر ترویج فرهنگ های مختلف جامعه آن ها است و این موضوع در انگیزه استفاده کاربران بسیار مؤثر است (جونیسون و کورویسیرب ،٢٠١٠)."