چکیده:
این مقاله با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر هویت اجتماعی با روش پژوهش پیمایشی انجام گردیده است . جامعه آماری، جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله ی شهر اصفهان ، بالغ بر ٥٥١٦٥٣ نفر بودند. از این تعداد ٣٨٤ نفـر بـر اساس فرمول نمونه گیری با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. فرضیات تحقیق بر اساس نظریات گیدنز، بوردیو، گربنر، گافمن ، تاجفل و جنکینز شکل گرفته اسـت . در ایـن پـژوهش بـرای گـردآوری داده هـا از ابـزار پرسشنامه استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، یافته ها نشان داد که هویت اجتماعی در بین جوانـان ١٥ تـا ٢٩ ساله ی اصفهان از سطح بالایی برخوردار است و بر اساس نتایج اسـتنباطی بـین متغیرهـای سـرمایه فرهنگـی (٠١٦٦-=r)، مصـرف رسـانه ای(٠.١٧٩- =r)، جلـب توجـه ( ٠٣١٩-=r)، سـن (٠١٢٩=r)، وضـعیت تاهـل ، وضعیت شغلی و هویت اجتماعی همبستگی معنـیداری وجـود داشـته و همچنـین در تحلیـل رگرسـیونی بـین متغیرهای جنسیت ، تحصیلات ، وضعیت تاهل ، مصرف رسانه ای، سرمایه فرهنگی، جلب توجه و هویت اجتمـاعی در میان جوانان همبستگی معنیداری وجود داشته و این متغیرها توانسته اند تا ٠.٣٦٥ درصد از واریـانس هویـت اجتماعی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
"پرسش اساسی مقاله حاضر نیز این است که وضـعیت هویـت اجتمـاعی و ابعـاد آن در بـین جوانـان اصفهانی چگونه است ؟ و اینکه متغیرهای اجتماعی، فرهنگی تا چه میزان این مسأله را تبیین میکنند؟ ٢- پیشینه تجربی پژوهش ربیعی در سال ١٣٨٧ در مقاله خود با عنوان "رسانه های نوین و بحران هویت " به تـأثیرات رسـانه در ایجاد بحران های هویت فردی، گروهی، قومی و دینی میپردازد.
حسین زاده در سال ١٣٨٨ در مقاله خود با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتمـاعی دانشـجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز که با روش نمونه گیری طبقه ای در یک نمونه ٢٥٤ نفـری، بـا اسـتفاده از روش پیمایشی انجام شده است ، در این پژوهش ارتبـاط و تـأثیر متغیرهـای پایگـاه اجتمـاعی- اقتصـادی، تحصیلات والدین ، آگاهی اجتماعی از حقوق و وظایف ، میزان دینـداری و نگـرش بـه اشـتغال بـا هویـت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت .
گربنر در مطالعـه هـای خود تأکید خاصی بر تأثیر تلویزیون بر ساخت های زندگی افراد دارد و با توجه بـه اینکـه هویـت نـه تنهـا جزو مهمترین لایه های زندگی هر فرد است ، بلکه در ساختار زندگی افراد هسته ی بنیادین به شمار میرود، ارتباط این نظریه با هویت اجتماعی استنباط میشود.
سرمایه فرهنگی مصرف رسانه ای هویت اجتماعی جلب توجه پایگاه اقتصادی- اجتماعی متغیرهای زمینه ای (سن ، جنس ، وضعیت تأهل ، سطح تحصیلات ، وضعیت شغلی) ( شکل (١) : مدل نظری ٦- روش شناسی از بین روش های تعریف شده از طرف صاحبنظران علوم اجتمـاعی، روش تحقیـق حاضـر را بایـد از نوع پیمایشی ١ دانست ."