چکیده:
زمینه : پژوهش حاضر، با هدف مقایسه میزان پرخاشگری فیزیکی، کلامی، خشم و خصومت در دانش آموزان ورزشکار رشته های انفرادی و گروهی انجام شده است . روش : این پژوهش به صورت توصیفی، زمینه یابی در سال ١٣٨٨-١٣٨٧ بین دانش آموزان انجام شد که در رشته های انفرادی کشتی ٥٠ نفر، وزنه برداری ٤٥ نفر و دو و میدانی ٧٠ نفر شرکت کردند و تعداد آن ها برابر جامعه آماری بود و در رشته های گروهی از جامعه آماری شامل ١٥٠ نفر فوتبالیست ، ١١٠ نفر والیبالیست و ١١٠ نفر هندبالیست با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری طبقه ای ساده از رشته فوتبال ٧٢ نفر، والیبال ٦٠ نفر و هندبال ٦٠ نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه پرخاشگری آرنولد، اچ باس و مارک پری و برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون t در گروه های مستقل استفاده شد. یافته ها : نتایج ، نشان داد که بین میزان پرخاشگری، پرخاشگری (فیزیکی، کلامی) و میزان خشم و خصومت ورزشکاران رشته های گروهی و انفرادی تفاوت معناداری وجود دارد و میزان پرخاشگری در ورزشکاران رشته های گروهی کمتر از رشته های انفرادی است . نتیجه گیری : انجام ورزش ، میزان پرخاشگری را کاهش میدهد و از آنجا که میزان پرخاشگری در ورزش های گروهی کمتر از رشته های انفرادی است و در جمع و گروه بودن میتواند تاثیر مثبتی در کاهش پرخاشگری داشته باشد، بنابراین از طریق فراهم کردن موقعیتهای مناسب جهت انجام ورزش های گروهی در مدارس میتوان زمینه ای برای کاهش پرخاشگری فراهم نمود.
خلاصه ماشینی:
"روش : این پژوهش به صورت توصیفی، زمینه یابی در سال ١٣٨٨-١٣٨٧ بین دانش آموزان انجام شد که در رشته های انفرادی کشتی ٥٠ نفر، وزنه برداری ٤٥ نفر و دو و میدانی ٧٠ نفر شرکت کردند و تعداد آن ها برابر جامعه آماری بود و در رشته های گروهی از جامعه آماری شامل ١٥٠ نفر فوتبالیست ، ١١٠ نفر والیبالیست و ١١٠ نفر هندبالیست با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری طبقه ای ساده از رشته فوتبال ٧٢ نفر، والیبال ٦٠ نفر و هندبال ٦٠ نفر انتخاب شدند.
روش جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری این پژوهش ، یک پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی ٤ (پیمایشی) است که هدف آن مقایسه میزان پرخاشگری فیزیکی، کلامی، خشم و خصومت ورزشکاران رشته های انفرادی و گروهی است .
جدول (٣) نتایج آزمون برای مقایسه میزان پرخاشگری، پرخاشگری فیزیکی، خشم و خصومت در دو گروه ورزشکاران رشته های گروهی و انفرادی را نشان میدهد.
٥٣ نشان داد، لذا میزان پرخاشگری، پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت دانش آموزان ورزشکار رشته های انفرادی بیشتر از گروهی است و یافته های حاصله با نتایج پژوهش های کلارک و اسمیت ، (٢٠٠٢)، حسن زاده ،(١٣٨٣)، حسین زاده ، (١٣٨٠)، باقرزاده ، (١٣٧٤) و چلونگر (١٣٧٤) همسو است .
(٢٠٠٨) Little, TD ؛ sawalani, GM ؛ BD ,stucky ؛Card, Na - sion during child hood an adole scence : Ameta – analyticreview of gender differences , intercorrelations, and relations to malad just ment."