چکیده:
درک عوامل موثر بر ارزش شرکت برای سرمایهگذاران و اعتباردهندگان پیش از اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری یا اعطای تسهیلات، امری حیاتی است. از آنجایی که اقتصاد دانشمحور در حال تکامل یافتن است، روش ایجاد ارزش شرکتی از شیوه سنتی مبتنی بر داراییهای فیزیکی به دانش نامشهود منتقل شده است. از اینرو در آینده نه چندان دور، ارزشگذاری داراییهای نامشهود به موضوع مهمی در اقتصاد مبدل خواهد شد. این مطالعه بر آن است تا با استفاده از مدل مبتنی بر شبکه عصبی مصنوعی به شناسایی عوامل موثر در تعیین ارزش داراییهای نامشهود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد. هدف اصلی از مدل کردن عوامل موثر بر ارزش داراییهای نامشهود با استفاده از شبکههای عصبی، بررسی میزان تأثیر پانزده متغیر ورودی (شامل تعداد اعضای هیات مدیره، استقلال هیات مدیره، اندازه شرکت، اهرم، داراییهای ثابت، رشد فروش، سودآوری، پرداخت سود، سن شرکت، تعداد کارکنان، متنوعسازی، ساختار مدیریت، صادرات، مخارج تحقیق و توسعه و هزینههای بازاریابی و تبلیغات) بر متغیر ارزش شرکت میباشد. یافتههای حاصل از پژوهش حاکی از اهمیت ویژگیهای خاص شرکتی در وهله نخست، حاکمیت شرکتی در رتبه دوم، ساختار مالکیت در رتبه سوم و سرمایه نامشهود در رتبه چهارم در تعیین ارزش داراییهای نامشهود است.
It is very important for investors and creditors to understand the critical factors affecting a firm’s value before making decisions about investments and loans. Since the knowledge- based economy has evolved، the method for creating firm value has transferred from traditional physical assets to intangible knowledge. Therefore، valuation of intangible assets will become a widespread topic of interest in the future of the economy. This paper is aimed، using the artificial neural networks، to identify the critical factors affecting intangible assets value in firms listed in Tehran Stock Exchange. The results show the importance of firm’s attributes، corporate governance، ownership structure and intangible capital in determining the value of intangible assets، respectively.
خلاصه ماشینی:
اين مطالعه بر آن است تا با استفاده از مدل مبتني بر شبکه عصبي مصنوعي به شناسايي عوامل موثر در تعيين ارزش داراييهاي نامشهود در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد.
هدف اصلي از مدل کردن عوامل موثر بر ارزش داراييهاي نامشهود با استفاده از شبکه هاي عصبي، بررسي ميزان تأثير پانزده متغير ورودي (شامل تعداد اعضاي هيات مديره ، استقلال هيات مديره ، اندازه شرکت ، اهرم ، داراييهاي ثابت ، رشد فروش ، سودآوري، پرداخت سود، سن شرکت ، تعداد کارکنان ، متنوع سازي، ساختار مديريت ، صادرات ، مخارج تحقيق و توسعه و هزينه هاي بازاريابي و تبليغات ) بر متغير ارزش شرکت ميباشد.
از اين رو اين مطالعه نخست جهت تعيين عوامل موثر بر ارزش داراييهاي نامشهود به مرور ادبيات تحقيق در حوزه هاي حسابداري، مالي، مديريت و بازاريابي ميپردازد، سپس در گام بعدي با استفاده از پايگاه داده مربوط به شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در يک بازه ده ساله به تعيين اهميت هر يک از اين عوامل ميپردازد.