چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخهی تجدیدنظر شدهی پرسشنامهی هدف پیشرفت (AGQ-R؛ الیوت و مورایاما، 2008) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجوی کارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به AGQ-R و نسخهی جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، 2005) پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روشهای آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی AGQ-R از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. یافته ها: نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که AGQ-R از چهار عامل هدف تسلطمدار اجتنابی، هدف تسلطمدار گرایشی، هدف عملکردی اجتنابمدار و هدف عملکردی گرایشمدار تشکیل شده است. شاخصهای برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرمافزار AMOS، وجود این عوامل چهارگانه را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی بهطور تجربی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی AGQ-R برای هدف تسلطمدار اجتنابی، تسلطمدار گرایشی، هدف عملکردی اجتنابمدار و هدف عملکردی گرایشمدار بهترتیب برابر با 88/0، 85/0، 77/0 و 77/0 بهدست آمد. نتیجه گیری: در مجموع،نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که AGQ-R برای سنجش مفهوم اهداف پیشرفت در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.هدف : پژوهش حاضر با هدف آزمون روان سنجی نسخه ی تجدیدنظر شده ی پرسشنامه ی هدف پیشرفت (AGQ-R؛ الیوت و مورایاما، ٢٠٠٨) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش : در مطالعه همبستگی حاضر ٣٢٢ دانشجوی کارشناسی (١٦٦ پسر و ١٥٦ دختر) به AGQ-R و نسخه ی جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران ، گوئتز و پری، ٢٠٠٥) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روش های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی AGQ-R از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین ، به منظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. یافته ها: نتایج تحلیل مؤلفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که AGQ-R از چهار عامل هدف تسلط مدار اجتنابی، هدف تسلط مدار گرایشی، هدف عملکردی اجتناب مدار و هدف عملکردی گرایش مدار تشکیل شده است . شاخص های برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرم افزار AMOS، وجود این عوامل چهارگانه را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی به طور تجربی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی AGQ-R برای هدف تسلط مدار اجتنابی، تسلط مدار گرایشی، هدف عملکردی اجتناب مدار و هدف عملکردی گرایش مدار به ترتیب برابر با ٠.٨٨، ٠.٨٥، ٠.٧٧ و ٠.٧٧ به دست آمد.نتیجه گیری: در مجموع ، نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که AGQ-R برای سنجش مفهوم اهداف پیشرفت در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است .
خلاصه ماشینی:
"بـر این اساس ، اهداف تسلطی 2 یا عملکردی 3 فقط بر اساس نوع خاصی از شایستگی (عدم شایستگی) که فرد برای نزدیک شدن یا اجتناب کردن برمیگزیند تفکیک میشوند و در فرایند ساخت یک هـدف ، نقش دلایل دیگر برای انتخاب چنین تلاشی حذف میشود؛ بنابراین ، در نسخه ی تجدیدنظر شـده ی پرسشنامه ی هدف پیشرفت 4 تلاش شده است تا دلایل زیربنایی برای انتخاب یک هدف ، جدا از خود هدف اندازه گیری شوند.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی AGQ-R از ساختار چهار عاملی نسخه ی تجدیدنظر شده ی پرسشنامه ی هدف پیشرفت شامل هدف گرایشی اجتناب مدار، هدف تسلط - مدار گرایشی، هدف عملکردی گرایش مدار و در نهایت هدف عملکردی اجتناب مدار حمایت Iterative Review Process Classic Test Theory (CTT) Comparative Fit Index (CFI) Goodness of Fit Index (GFI) Adjusted Goodness of Fit Index (AGFI) Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) کرد.
نتایج روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییـدی همسو با نتـایج مطالعـات فینـی و دیـویس (٢٠٠٣)، فینـی و همکـاران (٢٠٠٤)، الیـوت و مورایامـا (٢٠٠٨)، میوس و همکاران (٢٠٠٩) و میـوس و وینـی (٢٠١٢) از سـاختار چهـار عـاملی AGQ-R شامل هدف گرایشی اجتناب مدار، هدف تسلط مدار گرایشی، هدف عملکردی گرایش مـدار و در نهایت هدف عملکردی اجتناب مدار به طور تجربـی حمایـت کـرد.
تشابه نتایج مطالعه ی حاضر با یافته های مطالعـات فینـی و دیـویس (٢٠٠٣)، فینـی و همکـاران (٢٠٠٤)، الیوت و مورایاما (٢٠٠٨)، میوس و همکاران (٢٠٠٩) و میـوس و وینـی (٢٠١٢) دربـاره ی ساختار عاملی پرسشنامه ی هدف پیشرفت نشان می دهد که توان تفسیری منطـق نظـری زیربنـایی AGQ-R فرابافتاری است ."