چکیده:
در این تحقیق پیش بینی زمانی - مکانی تصادفات رانندگی بزرگراه کرج - قزوین با اســتفاده از مدل های رگرســیون لجستیک چند ســطحی و پارامتر های صرفا زمانی انجام شده است . در ابتدا دقت مدل ســازی با پارامتر های زمانی در مقابل دقت مدل با پارامتر های اقلیمی - جاده ای تست شــده اســت که ضریب ٧١.٠ AUC= برای مدل زمانی در مقابل مقدار ٦١.٠ برای مدل اقلیمی - جاده ای نشــان دهنده دقت بهتر مدل زمانی اســت . پس از اثبات دقت مدل زمانی ، دقت مدل چند سطحی در مقابل مدل رگرسیون لجستیک ارزیابی شد. در مدل چند سطحی پارامتر های زمانی به عنوان سطح اول و مکان تصادف به عنوان سطح دوم در نظر گرفته شد. از مقایسه مقادیر لگاریتم درستنمایی ، آکاییک و ضریب AUC مشخص شد که مدل چند سطحی دقت بسیار مناسبی دارد. مقدار ٨١.٠ =AUC برای مدل چند ســطحی بدســت آمد که نشان میدهد مدل قدرت پیش بینی خوبی دارد. در نهایت صحت مدل در پیش بینی ٢٠٠ نمونه تصادف که در مدل ســازی اســتفاده نشــده بودند مورد بررســی قرار گرفت . نتایج نشــان می دهند که مدل رگرســیون لجستیک چند ســطحی توانســته اســت ٢٥ درصد تصادفات رانندگی را در ٦ اولویت اول از ١٠٥ اولویت وقوع تصادف پیش بینی کند.
خلاصه ماشینی:
"این پارامتر ها به شرح زیرند: • ساعت از روز : از آنجایی که اثر زمان های مختلف بر حسب ساعت بر وقوع تصادفات فصلنامه مطالعات پژوهشی خطی نیست و لذا این مقدار باید به صورت دسته بندی به مدل وارد شود، جهت جلوگیری سال سوم -شماره ١١ زمستان ٩٣ از تعداد زیاد بازه ها یک شبانه روز به ٨ قسمت سه ساعته تقسیم شده است .
برای هر روز مجموع تعــداد روز های تعطیل قبل و بعد از آن در نظر گرفته شده است (پیوسته ) یافته های تحقیق در این تحقیق ابتدا مدل رگرسیون لجستیک بر اساس پارامتر های محیطی برازش داده شــده اســت .
برای مثال می توان مشــاهده کرد در میان ماه های مختلف سال ، فروردین بیشــترین تاثیر را بر وقوع تصادفات دارد زیرا ضرایب ســایر ماه ها که نسبت به فصلنامه مطالعات پژوهشی این ماه محاســبه شده است منفی می باشد و در میان ساعات مختلف روز ساعت ١٨-٢١ سال سوم -شماره ١١ زمستان ٩٣ بیشترین افزایش نسبت بخت وقوع تصادف نسبت به ساعت ١-٣ دارد.
با توجه به معیار های برازش مشخص شد که مدل رگرسیون لجســتیک چند ســطحی برازش خوبی برای مدل ســازی تصادفات رانندگی دارد، اما باید بررسی شود که آیا این مدل علاوه بر دقت صحت نیز دارد یا خیر؟ در این تحقیق برای بررســی صحت پیش بینی مدل از ٢٠٠ تصادف که در مدل ســازی شرکت داده نشده اند استفاده شده است .
فصلنامه مطالعات پژوهشی با اینکه دقت برازش مدل های چند ســطحی مناســب بوده است صحت این مدل ها در سال سوم -شماره ١١ زمستان ٩٣ پیش بینی تصادفات با اســتفاده از ٢٠٠ تصادف اســتفاده نشده در مدل سازی مورد بررسی قرار گرفته اســت ."