چکیده:
امروزه تصادفات جاده ای بخش قابل توجهی از هزینه های خارجی که تردد وسایل نقلیه موتوری به جوامع وارد می سازند، را تشکیل می دهند. در این بین موتورسواران ، به این علت که در حین تصادف فاقد پوشش خارجی اند، در مقایسه با رانندگان و سرنشینان خودروها بیش تر در معرض آسیب قرار دارند. یافتن اثرگذارترین عوامل بر شدت جراحت ناشی از تصادفات موتورسواران می تواند زمینه ساز کاهش خسارات و تلفات ناشی از این تصادفات باشد. این تحقیق عوامل موثر بر جرحی یا فوتی بودن تصادفات موتورســواران در راه های برون شهری استان تهران طی سال های ١٣٨٨ تا ١٣٩٠با استفاده از مدل لوجیت دوتایی مورد تحلیل قرار گرفت . متغیرهای بررسی شده در این مدل شامل ویژگی هایی نظیر مشــخصات موتورسوار، زمان وقوع تصادف ، وسیله نقلیه مواجه شونده با موتورسیکلت ، مقصر بودن موتورسوار، فاصله از نزدیک ترین پاسگاه ، علت تامه ثبت شده در صحنه تصادف ، تعداد وسایل درگیر در تصادف و انحراف به چپ موتورسیکلت می شوند.نتایج نشان می دهند، ثبت انحراف به چپ به عنوان علت تامه ، وقوع شب هنگام تصادف در منطقه البرز، وقوع تصادف بین دو موتورسیکلت و وزن خودرو مواجه شده با موتورسیکلت در سطح معناداری قابل قبولی (٠١<P-value) مهمترین عوامل تاثیرگذار بر شــدت جراحت موتورســواران در راه های برون شهری اند. در انتها با توجه به سیاست پذیر بودن متغیرهای مورد بررسی در مدل ساخته شده ، پیشنهادهایی به منظور ارتقای ایمنی موتورسواران در راه های برون شهری استان تهران ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"تفسیر نتایج مدل نتایج نشــان داد، وقوع تصادف بین موتورسیکلت و موتورسیکلت (٠٠٥<P-value)، وقوع تصادف در شرایطی که علت تامه ثبت شده انحراف به چپ باشد (٠٠٥<P-value)، وقوع تصادف شــب هنگام در منطقــه البرز (٠١<P-value)، وزن خودرو مواجه شــده بــا موتورســیکلت (٠٠٥<P-value)، وقوع تصادف در شــرایطی کــه انحراف به چپ موتورسیکلت منجر به تصادف شده باشد (٠٠٥<P-value) اثرگذارترین عواملی هستند که در ســطح معناداری قابل قبول ، شدت جراحت موتورسوار در تصادفات برون شهری را توصیف می کنند.
شکل ٢: شرایط عدم ثبت انحراف به چپ شکل ٣: شرایط ثبت انحراف به چپ فصلنامه مطالعات پژوهشی این دو شکل مطابق با آن چه در جدول ٣ وجدول ٤ نیز اشاره شد، نشان می دهد وقوع سال سوم -شماره ١١ زمستان ٩٣ تصادف در شرایط ثبت انحراف به چپ به عنوان علت تامه موجب افزایش کشسانی متغیر وزن خودرو مواجه شــونده با موتورســیکلت می شود.
سال سوم -شماره ١١ زمستان ٩٣ به طور خلاصه نتایج نشــان داد؛ شدت جراحت ناشی از تصادفات موتورسواران در راه های برون شهری در تناسب با افزایش وزن خودرو به شدت افزایش می یابد، بروز تصادف موتورســواران در هنگام شــب در منطقه البرز احتمال فوت موتورسوار را کاهش می دهد.
با توجه به مقایسه تغییرات احتمال فوت موتورسواران در تناظر با افزایش وزن خودرو مواجه شونده با موتورسیکلت و با لحاظ ساختن شرایط ثبت انحراف به چپ بــه عنــوان علت تامه و وقوع تصادف در منطقه البرز می تــوان نتیجه گرفت ، افزایش وزن خودروهای سنگین در شرایطی که انحراف به چپ رخ می دهد به شدت بر افزایش احتمال فوت موتورسواران در تصادفات برون شهری موثر است ."