چکیده:
هدف پژوهش حاضر،بررسیرابطة بلندمدت بین تصادفات جاده ایوعوامل مؤثربرآن درایران است . این پژوهش از لحاظ روش ، علی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بوده و روش جمع آوری اطلاعات نیز از نوع کتابخانه ای و آمار و اطلاعات مربوط به متغیرهای به کار برده شده در پژوهش نیز از مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است . همچنین ابزار مورد استفاده این پژوهش ،اقتصادسنجیاست .براین اساس برایبرآوردرابطة بلندمدت بین تصادفات جاده ایو عوامل مؤثربرآن ،ازتکنیکهم انباشتگیجوهانسن -جوسیلیوس استفاده شده است .نتایج پژوهش نشان می دهد که اثرگذاری ضرایب متغیرها بر اساس مبانی نظری مورد انتظار بوده و از نظر آماری نیزمعنادارمیباشند.همچنین ،نتایج پژوهش حاکیازبرقراربودن فرضیة کوزنتس وبه عبارتیوجود رابطة U معکوس بین تولیدناخالص داخلیسرانه وتصادفات جاده ایبوده ویافته هایدیگرپژوهش نیز دلالت بر وجود تأثیر مثبت و معنادار تعداد وسایل نقلیة موتوری سرانه و تعداد مسافر جابجا شده از طریق حمل و نقل جاده ای بر تصادفات جاده ای دارد. نتایج بر اساس ضریب جملة تصحیح خطا نیز حاکی از آن است که در هر دوره )هر فصل ( ٠.٢٧ از عدم تعادل کوتاه مدت برای رسیدن به تعادل بلندمدت تعدیل میشود.
خلاصه ماشینی:
"یافته های تحقیق ١- معرفی مدل پژوهش و روش تخمین : هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة بلندمدت بین - Augmented Dickey-Fuller Test تصادفات جاده ای و عوامل مؤثر بر آن در ایران با استفاده از روش جوهانسن - جوسیلیوس و در بسهارل ٤چ ٩ه٣ار١م -شماره ١٢ فاصلة زمانی فصلی ١٣٨٥ تا ١٣٩٢ است .
وجود تأثیر مثبت تولید ناخالص داخلی سرانه بر تصادفات جاده ای و تأثیر منفی مجذور تولید ناخالص داخلی سرانه بر تصادفات جاده ای، دلالت بر وجود ارتباط U معکوس بین تولید ناخالص داخلی سرانه و تصادفات جاده ای به عنوان یک نوع آلودگی زیست محیطی در قالب منحنی کوزنتس داشته وبه این شکل قابل تفسیراست که افزایش تولیدناخالص داخلیسرانه ودرواقع افزایش درآمد سرانة مردم ، باعث در معرض خطر قرار گرفتن افراد از دو کانال عمده می شود: الف ( افرادی که به دنبال جستجویراحتیوافزایش مطلوبیت خودهستند؛وسایل نقلیة پرخطرراباوسایل نقلیة عمومی با امنیت مثل قطار و اتوبوس جایگزین می کنند و خود به یک کاربر آسیب پذیر تبدیل می شوند و از بسهارل ٤چ ٩ه٣ار١م -شماره ١٢ کانال تغییر در ترکیب فعالیت اقتصادی )تغییر ترکیب عابران پیاده به کاربران آسیب پذیر( در معرض خطر قرار گرفته و احتمال تصادفات جاده ای افزایش می یابد و از طرفی با بهبود وضعیت معیشتی مردم ،تقاضایمردم برایانواع وسیلة نقلیه خصوص وسایل نقلیة باامکانات بیشتروبهترافزایش یافته و به دلیل افزایش سرعت رانندگی در جاده ها؛ امکان تصادفات افزایش می یابد."