چکیده:
صنعت حمل و نقل کشور به اعتراف آمار و ارقام ، رکورد دار تصادفات رانندگی در سطح جهان است . تصادفات ترافیکی از عوامل مهم مرگ ومیر و صدمات شدید جانی ومالی بوده و پیامدهای سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است . هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل ساختاری- مکانی در وقوع تصادفات رانندگی در محدوده جغرافیایی شهر زنجان می باشد. در این پژوهش آمار تصادفات رانندگی سال ١٣٩٠ که در محدوده قانونی شهر زنجان به وقوع پیوسته به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفته است . این پژوهش به لحاظ نوع کاربردی و از نظر ماهیت ، توصیفی- تحلیلی می باشد. داده ها و اطلاعات به دو روش کتابخانه ایومیدانیتهیه شده است .اطلاعات موردنیازازطریق پرسش نامه وبرداشت میدانیجمع آوری و بوسیله نرم افزار Excel و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که در فصول گرم سال ، نرخ تصادفات رانندگی افزایش یافته ، همچنین درصد تصادفات درون شهری در محدوده مورد مطالعه در ٦ ماهه اول سال با ٥٨.٤٣ درصد بیش از ٦ ماهه دوم سال است .باعنایت به پارامترسنیآمارتصادفات جاده ای،اهتمام بیشتربه امورفرهنگی،تشدید کنترل انتظامی و توسعه و بهبود و اصلاح شرایط هندسی و فیزیکی جاده ها می تواند نقش مؤثری را در کاهش تصادفات رانندگی ایفا کند.
خلاصه ماشینی:
"یکی از موضوعات مهم در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، تحلیل مسایل شهری از جمله مسئله ترافیک و بروز تصادفات رانندگی است که ضرورت - Lester and etal - Bayat, Hattatoglu and Karsli توجه به این مسایل به منظور کاهش اثرات ناشی از آن بدین جهت است که همه ساله حجم زیادی از بسهارل ٤چ ٩ه٣ار١م -شماره ١٢ بودجه ، امکانات ، تجهیزات ، توان و انرژی نیروی انسانی را به خود اختصاص داده و موجب اتلاف منابع میشود.
١٩ (اداره راهنمایی و رانندگی زنجان ، ۱۳۹۰ و یافته های تحقیق ،۱۳۹۲( تحلیل علل وقوع تصادفات بر حسب نوع وسیله نقلیه مقصر: همان طور که در جدول )٣( مشاهده می شود از مجموع ١٥٥٠ فقره تصادفات به ثبت رسیده در منطقه مورد پژوهش در سال ١٣٩٠،برحسب نوع وسیله نقلیه مقصر،بیشترین سهم مربوط به سواریبا١٠٤٥ فقره معادل ٦٧.
6 72 24-06 (اداره راهنمایی و رانندگی زنجان ، ۱۳۹۰ و یافته های تحقیق ،۱۳۹۲( سال چ هارم -شماره ١٢ بهار ١٣٩٤ شکل ۲: توزیع فضایی تصادفات به تفکیک ساعات شبانه روز در شهر زنجان در جمع بندی توزیع فضایی تصادفات در محدوده مورد پژوهش به تفکیک زمان وقوع تصادف ، همان طور که شکل )٢( نمایان گر آن است توزیع فضایی تصادفات در روز با توزیع فضایی آن در شب بسیار متغیر است به گونه ای که تراکم تصادفات در بخش های میانی که عموما منطبق بر منطقه ١ و٢ طرح تفصیلی میباشد،بر این اساس می توان دریافت که این مناطق منطبق بر مرکز ارشادی تجاری و بازرگانی شهر از یک سو و از سوی دیگر منطبق بر هسته ثانویه تجاری شهر)اسلام آباد( میباشد."