چکیده:
هدف: هدف این مقاله سنجش موانع موجود بر سر راه مدیریت دانش ( ) با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و ملی متنوع و هم چنین درک چگونگی به کارگیری رسانه های اجتماعی به منظور کاهش چنین موانعی در برابر فرایندهای مدیریت دانش در سازمان ها است. طراحی▪/▪روش▪شناسی▪/▪رویکرد:▪این مقاله با مروری متمرکز بر ادبیات موجود آغاز می شود تا درکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت دانش و فرهنگ ملی بدست دهد. به دنبال آن، دورنمایی از ابعاد اساسی فرهنگ ملی و موانعی که آن ها برای فرایندهای مدیریت دانش ایجاد می کنند، ارائه شده است. در ادامه، مرور مختصری هم بر ویژگی های برخی از ابزارهای موجود در رسانه های اجتماعی شده است. در پایان نیز سه حوزه مدیریت دانش، فرهنگ ملی و رسانه های اجتماعی از نقطه نظر مفهومی به هم ربط داده شده اند تا تصویر روشنی از چگونگی قابلیت رسانه های اجتماعی برای غلبه بر موانع مدیریت دانش با ملاحظه ویژگی های فرهنگی خاص به دست آید. یافته▪ها: فرهنگ ملی ابعاد چندگانه ای دارد و هر یک از این ابعاد می تواند به عنوان یک مانع قابل ملاحظه در مقابل مدیریت دانش در سازمان ها باشد. ابزار رسانه های اجتماعی از ویژگی های تعالی و غنی برخوردارند که می تواند در غلبه بر این موانع به کار آیند. گزینش صحیح ابزار رسانه های اجتماعی با ویژگی های خاص می تواند کمک کند تا مسائل ایجاد شده توسط ویژگی های فرهنگی خاص را کاهش دهد. اصالت▪/▪ارزش: این مقاله سه حوزه مدیریت دانش، فرهنگ ملی و رسانه های اجتماعی را با هم ادغام می نماید؛ نشان می دهد که چگونه ابعاد فرهنگی متنوع ممکن است مانعی برای مدیریت دانش باشند. سعی مقاله به ویژه در این است تا ابزار رسانه های اجتماعی را برای رفع چنین موانعی با توجه به هر یک از ابعاد فرهنگ ملی به ما نشان دهد.