چکیده:
هدف اصلی در این تحقیق ارزیابی نحوه اجرای برنامه آموزش عملی فعلی در آموزشگاههاست که با بیان الگوهای به کاررفته در برنامه ریزی آموزشی و شناخت عوامل موثر در یادگیری، ارزشیابی و ...، راهکارهای پیشنهادی برای بهبود امور آموزشی و افزایش کیفیت برنامه آموزش برای ارتقای مهارت عملی هنرجویان و آزمون رانندگی عملی ارائه می دهد. این مطالعه از نظر ١ روش توصیفی -پیمایشی است و به همین منظور دو نوع پرسش نامه برای دوجامعه آماری مختلف فراگیران و کارشناسان طراحی شد که مجموعا ٣٧٥پرسش نامه از فراگیران و ١١٢ پرسش نامه از کارشناسان طراحی و تدوین شد. در نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت عملی در مدت زمان در نظرگرفته شده، با برنامه زمانبندی مناسبی اجرا نمی شود. گروه فراگیران بر این عقیده بودند که مربیان، برنامه آموزش مهارت عملی را به صورت مناسب اجرا نمی نمایند. ولی کارشناسان در این خصوص معتقدند آموزش از طرف مربیان مناسب اجرا می شود. از نظر هر دو گروه آموزشی مهارتهای علمی در مکانها و شرایط مختلف و شبانه انجام نپذیرفته و مباحث چهارگانه با کیفیت مناسب آموزش داده نمی شود و در نهایت هر دو گروه معتقدند که آزمون مهارت عملی با برنامه تدوین شده قبلی مطابقت ندارد.
خلاصه ماشینی:
"از آن جاکه انجام صحیح و اصولی هرکاری در طول زمان به آموزش نیازمند است ، لذا برای کاهش نقش راننده در سوانح رانندگی ، ضرورت دارد که روش رایج آموزش رانندگی در کشور مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص کند آیا فرآیند اجرای آموزش با برنامه آموزش تدوین شده قبلی در آموزشگاه های رانندگی مطابقت دارد؟ و می تواند ما را به اهداف در نظر گرفته درخصوص کاهش سوانح رانندگی برساند؟ / مبانی نظری مطالعه مفهوم آموزش برخلاف پرورش یک نظام نیست ، بلکه آموزش فعالیتی است هدف دار و از پیش طراحی شده که هدفش فراهم کردن فرصت ها و موقعیت هایی است که امر یادگیری را در درون یک نظام پرورش تسهیل و سرعت بخشد.
/ یافته های مطالعه جدول یک : توزیع پراکندگی نظرات فراگیران نسبت به اجرای مناسب آموزش مهارت عملی در مدت زمان تعیین شده گروه ها تعداد نسبت مشاهده نسبت آزمون سطح معناداری تصمیم گیری موافق 214 %57 0.
007 تأیید مخالف 161 %43 جدول دو: توزیع پراکندگی نظرات کارشناسان نسبت به اجرای مناسب آموزش مهارت عملی در مدت زمان تعیین شده گروه ها تعداد نسبت مشاهده نسبت آزمون سطح معناداری تصمیم گیری موافق 99 %88 0.
00 تأیید مخالف 147 %39 / جدول چهار: توزیع پراکندگی نظرات کارشناسان نسبت به اجرای آموزش مناسب مهارت عملی توسط مربیان گروه ها تعداد نسبت مشاهده نسبت آزمون سطح معناداری تصمیم گیری موافق 51 %51 0."