چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطة سرسختی روانشناختی ، سبک های تفکر و مهارت هـای اجتمـاعی بـا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطة شهر اشـنویه در سـال تحـصیلی ۸۵‐۸۴ بوده است . جامعة آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان مدارس متوسطة شـهر اشـنویه تـشکیل می دهند (=N) که از این تعداد ۲۱۰ نفر بـا روش نمونـه گیـری تـصادفی سـاده انتخـاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة مـحقق ساخته ، آزمون هوشــی ریـون ، اسناد و مدارک تحصیلی و پرسشنامه های سرسختی روانشناختی ، سبکهای تفکر و مهارت های اجتماعی استفاده شده است . هم چنین روش تحقیق ، همبستگی بوده است . نتایج پژوهش نشان داد کـه بیــن مــتغیرهای سرسـختی روانــشناختی (=r)، سـبک هـای تفکـر (=r) و مهارت های اجتماعی (=r) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطة مثبت معناداری وجود دارد. از سه متغیر پیش بین تنها متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبک های تفکر قابلیت پیش بینی پیـشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
The purpose of the study was to examine the relationship between psychological hardiness, thinking styles, social skills and school achievement among junior high school boys in Eshnaviyeh during the year 1384-1385. The population of the study comprises all boys enrolled in junior high schools in Eshnaviyeh (N= 1588), out of whom a sample of 210 boys were selected by simple random sampling method. Data was collected using a researcher’s constructed questionnaire, Raven’s Progressive Matrices, educational records, questionnaires on psychological hardiness, thinking styles and social skills. Also research method was correlation method. Results have revealed a significantly positive relationship between psychological hardiness (r=0/32), thinking styles (r=-0/16) and social skills (r=0/12) with school achievement. From three predicting variables they have only variables of psychological hardiness and thinking styles prediction ability of academic achievement students.
خلاصه ماشینی:
"امامی پور (۱۳۸۲) در یک مطالعه نشان داد که بین سبک های تفکر و پیـشرفت تحـصیلی دانـش آمـوزان و دانشجویان رابطه وجود دارد به طوری که سبکهای تفکر آزادمنشانه و سلسله مراتبـی پیش بینی کنندة پیشرفت تحصیلی بالا در دانش آموزان و سبک تفکـر الیگارشـی پـیش - بینی کننده پیشرفت تحصیلی پایین در دانشجویان هستند.
مالکی و الیوت (۲۰۰۲؛ به نقـل از آتـشی , ۱۳۷۸) در پـژوهش خـود نشان دادند که مهارت های اجتماعی اگر به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد به طور مثبت پیشرفت تحصیلی آنها را پیش بینی می کند اما احتمالا در مقایـسه بـا متغیرهـای دیگـر چون سبکهای تفکر و سرسختی از توان پیش بینی ضعیفی برخوردار خواهد بود.
وقتی که ارتباط متغیرهـای سرسـختی ، سبکهای تفکر و مهارت های اجتماعی به عنوان متغیرهای پیش بین پیشرفت تحـصیلی به طور همزمان با تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت دیده شد که از میان متغیرهای مذکور بیـشترین همبـستگی را سرسـختی روان شـناختی بـا پیـشرفت تحصیلی دارد.
در تبیـین ایـن یافتـه مـی تـوان از تبیین مالکی و الیوت (۲۰۰۲؛ به نقل از آتشی , ۱۳۷۸) کمک گرفت به طوری کـه آنهـا در پژوهش خود نشان دادند که مهارت های اجتماعی اگر به تنهایی مـورد بررسـی قـرار گیرد به طور مثبت پیشرفت تحـصیلی را پـیش بینـی کنـد امـا احتمـالا در مقایـسه بـا متغیرهای دیگر چون سرسختی و سبکهای تفکر دانش آموزان از متغیرهای پـیش بـین ضعیف محسوب می شود."