چکیده:
براساس پژوهش، هوش هیجانی، توانایی فرد را در مقابله با استرسها و اقتضاهای محیطی افزایش میدهد (بار- اون، 1997). در این پژوهش به روش نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل، به تعداد 20 نفر از دانشآموزان دارای معدل تحصیلی پایینتر از 12، طی 10 جلسه مهارتهای هوش هیجانی آموزش داده شد. با استفاده از پرسشنامههای ASRI، خودکارآمدی شرز و GHQ به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تأثیر آموزش هوش هیجانی بر قدرت ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت عمومی دانشآموزان بررسی شد نتایج بیانگر تاثیر معنیدار این آموزشها بر متغیرهای وابسته بود.
The research shows that that an emotional intelligence increases individuals' capabilities against stress and any other environmental factors (Bar-on-1997). Subexpremental method was used in this study. Forty poor students were placed in two equal experimental and control group, (their GPA was below 12). The educational intervention involved 10 sessions of teaching emotional intelligence skills. Self-efficacy and general health of the students were surveyed by using ASRI questionnaire, Shirzs, self-efficacy, and GHQ as pre-test and post-test with considering the effect of emotional intelligence on the power of assertiveness.
خلاصه ماشینی:
"سالووی ، مایر و کارسو۷(۲۰۰۴) با طرح مفهوم تازه ی هوش هیجانی مطرح ساختند 1- Emotional Quotient 2- Bar – on 3- Self 4- Mayer 5- Salovey 6- Austin 7- Caruso 20 که انسان دارای توانایی های قابل پرورش است که می تواند او را برای مقابلـه بـا شـرایط زندگی آماده کند.
این پژوهش باتوجه به ادبیات پژوهشی ، با هدف آموزش هوش هیجانی به عنوان یکی از روش های مقابله بـا منابع تهدیدکننده سلامت روانی دانش آموزان ، ازطریـق افـزایش قـدرت ابـراز وجـود و خودکارآمدی عمومی و تحصیلی با ۵ سوال زیر انجام گرفت ۱‐آیا آموزش مـهارت های هـوش هیجـانی قـدرت ابراز وجود دانش آمـوزان را افـزایش می دهد واین تغییر پایدار باقی می ماند؟ ۲‐آیا آموزش مهارت های هوش هیجانی خودکارآمدی دانش آموزان را افزایش می دهد؟ واین تفسیر پایدار باقی می ماند؟ ۳‐آیاآمـوزش مـهارت های هوش هیـجانی مـیزان اضـطراب دانـش آمـوزان را کـاهش می دهد؟ ۴‐آیا آموزش مـهارت های هوش هیـجانی میـزان افـسردگی دانـش آمـوزان را کـاهش می دهد؟ ۵‐آیا آموزش مـهارت های هوش هیـجانی کـارکرد اجتــماعی دانـش آمـوزان را بهبـود می بخشد؟ روش دراین پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی باپیش آزمون و پـس آزمـون بـا گـروه کنـترل برای بررسـی همه فرضیه ها استفاده شـد.
۰۰۱ و بالا بودن میانگین اضطراب درپیش آزمون نسبت به پس آزمـون نـشان مـی دهنـد کـه آموزش مهارت های هوش هیجانی اضطراب دانش آموزان را در حد معنی دار کاهش داده است (سوال شماره ۳)."