چکیده:
زمینه و هدف : هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه ی تقلید حرکتی غیرگفتاری با طول گفته کودکان اوتیستیک و تاثیر تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری بر افزایش طول گفته , در این کودکان است . روش بررسی : در مرحله ی نخست این مطالعه ، که به روش مقایسه ای صورت پذیرفت ۲۲ کودک اوتیستیک و ۳۰ کودک سالم شرکت داشتند و مطالعه بر روی نمونه های در دسترس انجام شد. در این مرحله ، طول گفته دو گروه ، مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت . در مرحله ی دوم که مطالعه به صورت تجربی و مداخله ای صورت پذیرفت ، کودکان اوتیستیک به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس کودکان گروه آزمایشی ، به مدت ۶۰ روز، روزانه یک ساعت تحت تمرین تقلید غیرگفتاری قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله ، طول گفته در دو گروه با استفاده از آزمون توصیف تصاویر سنجیده شد. در تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل ، رگرسیون و تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد.
Objective: This research was aimed to investigate the relation between non-verbal imitation and length of utterance, and effect of non-verbal motor imitation exercises on length of utterance in autistic children.
Materials & Methods: in the first phase of this comparative research, 22 autistic and 30 normally developed children participated. The sampling pattern was convenience. We examined and compared length of utterance, in two groups. In the second phase, which was an experimental - interventional study with a pretest-posttest and control group design, the autistic group assigned to two matched groups by balanced randomized method. Then non-verbal motor exercises intervention executed in experimental group for 60 days (one hour a day). Before and after intervention, length of utterance in the groups, were assessed by action pictures test. Data were analyzed by use of t- test, regression analysis, and covariance.
Results: Research findings showed statistically significant difference between autistic group and normal group in length of utterance (p<0.01). In autistic group, there was a positive correlation between length of utterance and non-verbal imitation ability (r=0/884). Furthermore findings showed significant difference in length of utterance between control and experimental group after intervention (p<0. 01).
Conclusion: this finding reveals that non-verbal motor imitation did have a positive correlation with length of utterance and non-verbal imitation exercises increases syntactic ability in autistic children.
خلاصه ماشینی:
"اگرچه برخی مطالعات همبستگی تقلید غیرکلامی و مهارت های کلامی را نشان داده اند اما ماهیت این رابطه چندان معلوم نیست و درباره ی امکان استفاده از تمرینات تقلید غیرکلامی در بهبود مهارت های گفتاری کودکان اوتیستیک اطلاعات چـندانی در دست 1- Allot 2- Dodd 3- Vivanti 4- Nadig 5- Ozonoff 6- Rogers 106 نیست (داد، ۲۰۰۵).
باوجود آن که گزارش هایی وجود دارد که حاکی است آموزش زبان اشاره به مبتلایان به اوتیسم فاقد کلام به رشد مهارت های گفتاری آنان منجر شده است (گافن ۱، ۲۰۰۶) ولی معلوم نیست دلیل این رشد، صرفا افزایش توانایی این کودکان در برقرار ساختن ارتباط با دیگران است و یا انجام حرکات هدفمند با دست ها به رشد مهارت های گفتار منجر گردیده است .
۲۳ از سوی دیگر، یافته های ما حاکی است بین توانایی تقلید حرکتی غیرگفتاری و طول گفته کودکان اوتیستیک رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد.
/ گروه ها آزمایش گواه پس آزمون پیش آزمون نمودار تغییر طول گفته در دو گروه آزمایشی و کنترل بحث و نتیجه گیری یافته های حاصل از این تحقیق نیز هم راستا و موافق با مطالعات انجام شده در زبان های دیگر، حاکی از تفاوت فاحش طول گفته کودکان اوتیستیک با همتایان سالم ایشان بود (داد، ۲۰۰۵).
همچنین یافته های این تحقیق حاکی است تقلید حرکتی غیرگفتاری که به عنوان یک تمرین در طول دوره ی مداخله ارائه گردید منجر به افزایش طول گفته مبتلایان به اوتیسم می گردد."