چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی تغییرات قیمت سکه طلا و مدلسازی نوسانات بازده و واریانس شرطی آن است . داده های مورد استفاده در این تحقیق ، سری زمانی روزانـه قیمـت سـکه بهـار آزادی ازابتـدای سـال ١٣٨٠تـا انتهای سال ١٣٨٦ می باشد. بررسی سری زمانی مذکور نشان داد این سری دارای نوسانات خوشه ای بوده که این امراستفاده از مدلهای ARCH جهت مدلسازی نوسانات را امکان پذیرمی نماید. از بین خـانواده مـدلهای ARCH، مدل GARCH نمایی (EGARCH) دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر مدلها بود. قیمت نفت و نرخ برابری دلار به ریال به عنوان عوامل موثر بر تغییرپـذیری قیمـت سـکه در نظرگرفتـه شـد. از بـین ایـن عوامل نرخ برابری دلار به ریال دارای بیشترین تاثیر بر واریانس شرطی بـوده و قیمـت جهـانی نفـت در رده بعد قرار دارد. همچنین در دوره مورد بررسی پدیده موسوم به اثـرات اهرمـی در بـازار سـکه ایـران مشـاهده گردید، به این مفهوم که اخبار خوب منجر به نوسانات آتی بیشتری نسبت به اخبار بد با اندازه برابر در بـازار سکه ایران می شوند.
خلاصه ماشینی:
کای [٢٠٠١ ,Cai] به بررسی تغییرپـذیری بـازده هـای قیمـت روزانـه قراردادهـای آتـی طـلای COMEX در دوره ١٩٩٤-١٩٩٧ با استفاده از مدلهای ARCH پرداختـه و از بـین ٢٣ متغیـر کـلان اقتصادی ، متغیرهای اشتغال ، شاخص بهای مصرف کننده ، تولید ناخالص داخلی و درآمـد شخصـی را به عنوان عوامل مؤثر بر قیمت طلا معرفی نموده است .
در این مطالعه قیمت جهانی طلا، قیمت سهام بازار بورس تهران ، شاخص بهـای خـرده فروشـی و نـرخ برابری دلار و ریال به عنوان عوامل مؤثر در نظر گرفته شده و از روش شبکه های عصـبی فـازی بـر مبنای مدل تاکاگی - سوگنو برای پیش بینی قیمت طلا استفاده شده است .
با توجه به تغییرپذیری شدید قیمت طلا و سکه سؤالات زیر مطرح می شوند: ١-آیا احتمال تکان ها و شوکهای شدید در بازار سکه ایران وجود دارد؟ ٢-آیا مدل سازی تغییرات بازده قیمت سکه طلا بر اسـاس خـانواده مـدل هـای ARCH مناسـب است ؟ ٣-آیا نوسانات متغیرهای قیمتـی کلیـدی (قیمـت جهـانی طـلا، قیمـت نفـت ، نـرخ ارز) باعـث نوسانات قیمت سکه در ایران می شود؟ ٤-آیا بازار به اخبار خوب و بد با اندازه برابر، واکنش های یکسان نشان می دهد؟ ________________________________________________________________ 1- Asymmetric Power GARCH ادغام روز افزون بازارهای مالی عمده ، علاقه زیـادی بـه درک اثـرات سـرریز تغییرپـذیری از یک بازار به بازار دیگر ایجاد نموده است .