چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری در مدرسه و خودکارآمـدی بـا اشـتیاق بـه مدرسـه در بین دانش آموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی است امعـه آمـاری ایـن پـژوهش شـامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی ٩٢ ١-١٣٩١ مـی باشـد. نمونـه پـژوهش شـامل ٣٦٠ دانش آموز می باشد که با توجه به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان مـدارس ناحیـه ١ و ٢ شهر اردبیل انتخاب شدند. ب رای جمـع آ ری اطلاعـات از پرسشـنامه هـای کیفیـت زنـدگی کـاری در مدرسـه ویلیامز و باتن (٨١ ١)، خودکارآمدی موریس (١ ٢٠) و اشتیاق به مدرسه فردریک ،بلوم و پاریس (٤ ٢٠) اسـتفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ، از روش های همبستگی پیرسـون و رگرسـیون چنـدمتغیری اسـتفاده شـد. نتـایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد کـه کیفیـت زنـدگی ـاری در مدرسـه و خودکارآمـدی بـا اشـتیاق بـه مدرسـه دانش آموزان رابطه معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که کیفیت زندگی کاری در مدرسـه و خودکارآمدی توان پیش بینی اشتیاق به مدرسـه دانـش آمـ زان را داراسـت . ایـن نتیجـه تلویحـات مهمـی در زمینـه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
"در تبیین این یافته می توان گفت تجـارب مثبـت و منفی که شکل دهنده ادراک کلی دانش آمـوز از میـزان رفـاه ، بهزی ـتی و رضـایت کلـی وی از زن گی درون مدرسه می باشد، حاصل مشارکت و درگیر شدن او در فعالیت های مدرسه اسـت و بیانگر سطح رضایت دانش آموزان از زن گی روزانه خود در مدرسه مـی باشـد (آینلـی ، ١٩٩٩) و این تنها زمانی برای دانش آموزان امکان پذیر است که در فرآیند کیفیـت زنـدگی کـاری دخیـل باشند و همان گونه که از آن اثر می پذیرند، اثرگذار شوند و شوق بـه مشـارکت بـه مدرسـه را از خود بروز دهند (سلطانی و دا تانی ، ١٣٨٩).
در تبیین ارتباط رضایت عمـومی بـا متغیـر اشـتیاق بـه مدرسـه قابـل ذکـر اسـت کـه عناصـر عـاطفی وهیجـانی شـادمانی تـا حـد زیـادی از قضاوت های شناختی درمورد رضایت مندی از زن گی ناشـی مـی شـود واینکـه معیارهـای او در موردرضایت برآورده شده است یا خیر؛ در نظریه کیفیت زن گی ، مانند نظریـه هـای شـناختی بـا رویکرد رضایت مندی از زن گی ، ارزیابی ذهنی فـرد از میـزان بـرآو ده شـدن نیازهـا، اهـداف و آ وزهای او ملاک است (فریش ٢، ٦ ٢٠؛ ترجمه خمسه ، ١٣٨٩) وعقل سلیم در این مقوله حکم را بر این می گذارد که هرچه رضایت یک فرد بیشتر باشد، اشتیاق وی نیز بالاتر است ."