چکیده:
در این مقاله سفال های گردآوری شده در بررسی های باستان شناسی تپه قبرستان دره شهر مطالعه و تحلیل شده است. این محل، یک گورستان مرتبط با استقرارهای کوچ نشینی است که در شمال غرب شهر دره شهر و در جنوب شرق استان ایلام واقع است. تپه قبرستان دره شهر نخستین بار در جریان بررسی های باستان شناسی منطقه در سال 1384 شناسایی گردید و در سال 1385 دوباره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی های باستان شناسی حاکی از این است که به احتمال زیاد این گورستان در ربع دوم هزاره سوم ق.م. شکل گرفته است. نیمه ی نخست هزاره سوم ق.م. یکی از دوره های مهم باستان شناسی حوزه ی زاگرس مرکزی است که تغییر و تحولات فرهنگی عمیقی در این دوره رخ داده است. یکی از مهم ترین این تحولات ظهور ناگهانی سنت سفال منقوش یک رنگ شوش IVA / گودین III است که بیش از یک هزاره دوام آورد و در سراسر زاگرس مرکزی گسترش یافته است. توسعه این سنت سفال گری موجب شد که زاگرس مرکزی در بیشتر دوران مفرغ به شکل یک حوزه فرهنگی مستقل خودنمایی کند. از ابهامات مرتبط با سنت سفال منقوش یک رنگ شوش IVA / گودین III چگونگی شکل گیری آن و نیز گسترش سریع آن است. از سوی دیگر، مشخص نیست که این سنت سفال گری اولین بار در چه نواحی ظهور نمود. سفال های تپه قبرستان دره شهر بیشترین و نزدیک ترین تشابهات را با سفال های دوره شوش III، به ویژه سفال های مکشوف از لایه های 13-15 شهر شاهی I (شوش IIIC) دارند. در واقع، مطالعه سفال های تپه قبرستان دره شهر نشان می دهد که در دره های جنوبی زاگرس مرکزی، پیش از شکل گیری سنت سفال منقوش یک رنگ شوش IVA / گودین III، سنت سفال آغازعیلامی (مراحل IIIB – IIIC شوش) رایج بوده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده ی نفوذ فرهنگ آغازعیلامی در دره های جنوبی زاگرس مرکزی و نقش مهم آن در شکل گیری سنت سفال منقوش یک رنگ شوش IVA / گودین III است. به نظر می رسد که سنت سفال منقوش یک رنگ، ابتدا در برخی دره های جنوبی زاگرس مرکزی توسعه یافته است.
In this article، 62 sherds gathered during archaeological surveys of Tappeh Ghabrestan-e Darreh Shahr have studied and analyzed. The site is located at the northwest of modern Darreh Shahr city، one of the towns in Ilam province، on a natural mound، and is a graveyard related to nomadic settlements which. Tappeh Ghabrestan was discovered during the archaeological survey carried out at 2005 for first time، then، was re-surveyed at 2006، having better sampling and make clear that illegal diggers have ruined several graves. The results of indicates that very probability، Tappeh Ghabrestan had assisted in Second quarter of 3rd millennium B.C. The first half of 3rd millennium B.C. is one of the main periods in Central Zagros in which deep changes and culture transformation has happened. One of the most important dimensions of the given transformation is abrupt presentation of the monochrome painted pottery tradition of Susa IVA/Godin III، which endured more than a millennium and outspread over Central Zagros. Extension of this pottery tradition changed the Central Zagros to an independent culture region، at most of the Bronze Age. Formation quality and sudden presentation of this pottery tradition is still ambiguous، on the other hand، it is not certain that the monochrome painted pottery tradition of Susa IVA/Godin III appeared at which areas for first time. Pot-sherds from Tappeh Ghabrestan are comparable to those from Early Bronze age discovered from Kunji cave، Mir Vally، Dowl Pahn and Abdanan area graveyards and their potteries belong to second mid of Susa III period; in any case، ceramic fragments of Tappeh Ghabrestan have the most and the closest similarities with potteries from Susa III period، especially، potteries discovered from levels 13-15، in Ville Royale I (Susa IIIC). In fact، discovered material from Tappeh Ghabrestan and some graveyards such as Mir Vally and Dowl Pahn have indications of Proto–Elamite period (phases IIIB-IIIC). This tradition was dominated in southern districts of Central Zagros before the formation of the monochrome painted pottery tradition of Susa IVA/Godin III. Besides، the discovered potteries from these graveyards shows very close connections with monochrome painted pottery tradition of Susa IVA/Godin III. Collected documents indicates that Proto–Elamite influenced the southern valleys of Central Zagros and this had important role on the formation of the monochrome painted pottery tradition of Susa IVA/Godin III. It seems that this monochrome painted pottery tradition had been spread firstly، in some southern districts of Central Zagros before being expanded throughout the Central Zagros، at Susa IVA/Godin III period. The results of Belgium archaeological mission (BAMI) excavations in Pusht-i Kuh confirm this condition too. Discovered material from levels 13-15، in Ville Royale I (Susa IIIC) indicates that Susa was one of the centers with crucial role in formation of monochrome painted pottery tradition at the end of Susa III period; but we cannot confirm due to unsecure chronology. Population reduction of Susiana plain at Susa III period، is simultaneous with the appearance of numerous graveyards which are attributed to nomadic peaople at first half of 3rd millennium B.C.; existence of close connections between discovered potteries from graveyards such as Tappeh Ghabrestan، Mir Vally and Dowl Pahn on one part with Susa IIIb-c potteries and on the other part with Susa IVA/Godin III potteries and suddenly development of the monochrome painted pottery tradition at throughout of the central Zagros indicates the movement of immigrant people from Susiana to Zagros.
خلاصه ماشینی:
در واقــع ، مطالعــه ســفال هاي تپــه قبرســتان دره شــهر نشــان ميدهــد کــه در دره هــاي جنوبــي زاگرس مرکــزي، پيــش از شــکل گيري ســنت ســفال منقــوش يک رنــگ شــوش IVA / گوديــن III، ســنت ســفال آغازعيلامــي (مراحـل IIIC –IIIB شـوش ) رايـج بـوده اسـت .
ســفال هاي ايــن محــل بيش تريــن تشــابهات را بــا يافته هــاي دوره ي مفـرغ قديـم غـار کنجـي، گورسـتان هاي ميرولـي و دول پهـن ، گورسـتان هاي منطقـه آبدانـان و يافته هـاي متعلـق بـه نيمـه دوم دوره شـوش III کـه از شـهر شـاهي و آکروپـل کاوش شـده ، دارد.
Ibid, Vol)؛ هم چنيــن نمونــه مشــابه ســفال هاي بــا تزئينــات منقــوش دو رنــگ تپــه قبرســتان دره شــهر (طــرح ١: ١٨ و ٢٨)؛ در ميــان ســفال هاي مکشــوف از ميرولــي ديــده ميشــود (٨٩ .
ســه ظــرف شــاخص در ميــان ســفال هاي مکشــوف از لايه هــاي مرحلــه IIIC شــهر شــاهي I عبارت انــد از: يــک نــوع ليــوان ســاده بــا بانــد منقـوش روي لبـه ، يـک نـوع کاسـه عميـق زاويـه دار بـا بانـد منقـوش روي لبـه و زاويـه و سـبوهاي داراي گـردن کوتـاه و نوارهـاي برجسـته متوالـي روي شـانه ؛ ايـن سـه گونـه کـه نمونه هـاي مشـابهي در ميـان سـفال هاي تپـه قبرسـتان دره شـهر دارنـد (طـرح ١: ١١- ١٦، ١٩، ٢١ و ٢٩)، فقـط از لايه هـاي ١٥-١٣ شـهر شـاهي I يافـت شـده اند (& ,٢١-٢٠ :Ibid .
«کارتـر»، معتقـد اسـت کـه سـفال هاي مزيــن بــه تزئينــات منقــوش يک رنــگ قرمــز رنــگ ، مرتبــط بــا ظــروف قديميتــر داراي پوشــش گلــي رقيــق قرمــز دوره ي شــوش III هســتند کــه فقــط در لايه هــاي ١٢- ٩ (مرحلــه IVA) ديــده ميشــود (٢٣ :١٩٨٠ ,Ibid).