چکیده:
مدیران منابع انسانی با شناسایی، جذب، برانگیختن، پرورش و نگهداشت استعدادها، نقشی اساسی و انکارناپذیر در عملکرد کسبوکار ایفا میکنند و بهیقین قابلیتهای فنی- تخصصی، آنها را در این امر یاری میدهد. مهارت یادگیری، سنگ بنای شکلگیری قابلیتهای مدیران منابع انسانی است. براساس یافتههای پژوهشها، مدیران برای پرورش شایستگیهای خود بیشتر از شیوههای یادگیری غیررسمی استفاده میکنند. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی یادگیریهای غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد روایتی و شیوه مصاحبههای عمیق و هدفمند، تجربههای10 نفر از مدیران منابع انسانی در ارتباط با طراحی و پیادهسازی یکی از نظامهای منابع انسانی،مستند شد و برای تحلیل روایتها از روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که این مدیران از 21 روش یادگیری برای توسعه شایستگیهای خود استفاده کردهاند. همچنین ویژگیهای شخصیتی- رفتاری و سازمانی- مدیریتی به عنوان عوامل مؤثر بر بهکارگیری یادگیری غیررسمی شناسایی شدهاند. مدیران منابع انسانی این پژوهش اذعان داشتهاند که یادگیری غیررسمی پیامدهای فردی، سازمانی و نیز پیامدهایی برای واحد منابع انسانی داشته است
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی یادگیریهای غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی است.
در این پژوهش با استفاده از رویکرد روایتی و شیوه مصاحبههای عمیق و هدفمند، تجربههای10 نفر از مدیران منابع انسانی در ارتباط با طراحی و پیادهسازی یکی از نظامهای منابع انسانی، مستند شد و برای تحلیل روایتها از روش کدگذاری استفاده شده است.
پس در این پژوهش تلاش میشود با رویکرد سیستمی(دفت، 1989) برخوردار از سه مؤلفه ورودیها، فرایند و دستاوردها، الگوی یادگیریهای غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی در سازمانهای بزرگ کشور طراحی شود.
در پژوهشهای متعدد، مهمترین عوامل فردی شامل: انگیزه یادگیری، علاقه و تمایل به زمینه کاری، تجربه کاری و ویژگیهای شخصیتی و مهمترین عوامل سازمانی شامل: فرهنگ سازمانی، رهبری مدیریت عالی، حمایت اطرافیان، ارتباطات باز و وجود فرصت های یادگیری در سازمان است (کیم و جین<FootNote No="205" Text=" Kim &amp;amp; Jeon"/>، 2012؛ کینت، 2009؛ برگ<FootNote No="206" Text=" Berg"/>، 2008؛ اسلاتر، 2004؛ آلاندرین، 2010).
لذا در این تحقیق برای شناسایی شیوههای یادگیری مدیران منابع انسانی، از آنها خواسته شد تا اولین تجربه موفق خود را در زمینه طراحی و پیادهسازی یکی از سامانههای منابع انسانی روایت نمایند.
در این پژوهش نیز دو دسته عوامل سازمانی و مدیریتی تأثیرگذار بر یادگیری غیررسمی شناسایی شده است.
در این پژوهش نیز پیامدهای حاصل از یادگیری غیررسمی در سه سطح فردی، واحد منابع انسانی و سازمانی شناسایی شده است.
» بحث و نتیجه در این پژوهش ارائه الگوی یادگیریهای غیررسمی مدیران منابع انسانی برای پرورش آنها مشارکت نظری اصلی محسوب میشود.