چکیده:
این روزها استفاده از ظرفیت های روزنامه نگاری شهروندی ١ و اطلاعات وبلاگ ها، پادکست ها و ویدئوهایی که کاربران منتشر می کنند، از مهم ترین مشخصه های به روز بودن رسانه هاست ؛ البته استفاده رسانه ها از این منابع خبری جدید، مشکلات و گرفتاری های خود را نیز دارد. موضوع این مقاله بررسی ابعاد و مسائل مطرح برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در استفاده از «محتوای کاربر ساخته »٢ است . این مطالعه ، به صورت کیفی و در دو مرحله جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و مصاحبه عمیق انجام شده است . مشارکت کنندگان در این پژوهش ١٨ نفر از کارشناسان ، دبیران ، سردبیران و مدیران خبر شاغل در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بوده اند. بر اساس یافته های این پژوهش مصاحبه شدگان ، مخاطبان مغرض و خطر امنیتی نظیر درز اطلاعات یا افتادن رسانه در مسیر جریان های هدایت شده خبری از بیرون را تهدیدهای مهم استفاده از این نوع محتوا دانسته اند. راه حل نهایی مدیران و سردبیران رسانه صداوسیما برای مقابله با این تهدیدها، استفاده نکردن از تولیدات کاربران یا تهیه گزارش های موازی خبرنگاران رسمی و آزاد مرتبط با رسانه و پخش آنها به جای تولیدات کاربران بوده است ؛ اما کارشناسان معتقد بودند راه حل برخورد با این تهدیدها آموزش و به کارگیری نیروهای حرفه ای در رسانه ، بررسی چندباره و اعتماد به درک رسانه ای کاربران است .
خلاصه ماشینی:
با وجود توسعه استفاده از «محتوای ایجاد شده توسط کاربران » در سال های اخیر گاهی انتقادهایی هم به این روند ایراد شده است ؛ به عنوان مثال برخی از منتقدان به هزینه هایی که بنگاه خبری «بی بی سی » در ازای محتوای ارسالی به مردم پرداخت می کند، می گویند بودجه «بی بی سی » باید به برنامه هایی اختصاص یابد که حرفه ای و باکیفیت ساخته می شوند و به عبارتی دیگر «تولید محتوا» باید توسط گروه های حرفه ای انجام شود.
در این مقاله ، تلاش می کنیم این فرصت و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف را شناسایی و با تجزیه و تحلیل آنها به این سؤال پاسخ دهیم که «راهبردهای مطلوب برای استفاده بخش های خبری صداوسیما از محتوای کاربرساخته چیست ؟» محتوای کاربرساخته در تعریف ، به هرگونه اطلاعات یا محصول رسانه ای که فارغ از هرگونه سازمان دهی 1ĝ swot گروهی یا سازمانی و به صورت اختصاصی و فردی توسط کاربران در فضای شبکه های الکترونیکی منتشر می شود، «محتوای کاربرساخته » می گویند (,Williams&Wardle ٢٠١٠).
(٢٠٠٨ ,Thurman) بررسی رسانه های جهانی نشان می دهد «محتوای کاربرساخته » در کنار دیگر منابع 1ĝ Wikipedia سنتی اطلاعات در تحریریه ها و اتاق های خبر پذیرفته و در سیستمی که به همین منظور ایجاد شده است ارزیابی می شود (٢٠١٠ ,Harrison).